Státní železniční dopravce ČD Cargo rozjel nový rok se ziskem. V prvních třech měsících vydělal před zdaněním 164 milionů korun.

Dceřiné společnosti Českých drah před časem hrozila insolvence, v roce 2012 prodělala 1,9 miliardy. Nyní se však chlubí výraznými zisky. Loni skončila v plusu 522 milionů, byť jí k tomu nepomohly jen nové zakázky, ale i prodej strojů či úspora kvůli propouštění zaměstnanců.

"Loňský rok skončil ziskem, ale jednalo se o zaúčtování účetní operace, zpětný leasing. Mělo to vliv na cash flow," přiznává první náměstek ministra dopravy Milan Feranec. Zároveň však dodává, že úspěšný start do nového roku už na zmíněných faktorech nestojí.

"Změna je v tom, že je vytvořený reálný zisk. Došlo ke změně obchodní politiky, kdy se ČD Cargo snaží získávat koncové zákazníky. Nebude tedy jen překupníkem služeb na spedici," tvrdí Feranec.

To znamená, že manažeři se domlouvají přímo s firmami, kterým ČD Cargo převáží zboží, a nikoliv s prostředníky, kteří zásilky vyjednávali.

Je ale těžké popsat, jaké nové zákazníky nákladní dopravce získal, protože jejich jména odmítá zveřejnit. Bojí se, že by za nimi mohla konkurence přijít s lepší nabídkou.

"Když konkurence zjistí, že máme tu či onu zakázku, tak přijde za zadavatelem a řekne: Kolik vám dalo Cargo? Padesát korun za tunu? My vám dáme 45. To je realita," popisoval před časem pro IHNED modelový případ předseda představenstva Oldřich Mazánek.

Příkladem ztráty klíčové zakázky je doprava hnědého uhlí pro elektrárnu ve Chvaleticích. Státnímu dopravci ji přebrala soukromá společnost AWT. O tuto zakázku se shodou okolností ČD Cargo znovu uchází.

Ministr: Investoři firmě věří

Loni Cargu klesl objem přepraveného zboží o tři miliony tun na 70,2 milionu tun. Pro letošní rok firma opatrně počítá s vyrovnaným hospodařením.

Antonín PrachařZačala ho však spíše nad očekávání ziskem EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) ve výši 416 milionů korun, oznámil ve středu ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Čtvrtletní hospodářské výsledky zmínil v souvislosti s tím, že většina držitelů dluhopisů firmy nepožádala o jejich předčasné vyplacení.

K 16. červnu si o dřívější výplatu peněz z dluhopisů řekla třetina investorů. Jde o částku 342 milionů korun. "Značí to důvěru v hospodaření ČD Cargo. Ale i kdyby si vyžádali předčasné splacení také ostatní investoři, byli jsme na tento účel připraveni vydat miliardu korun," zdůraznil ministr Prachař (na snímku).

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru