Většina firem (90 %) ze segmentu rychloobrátky, maloobchodu, výroby, automotive a služeb zapojených do ankety headhunterské společnosti Recruit CZ poskytuje svým zaměstnancům stravenky nebo dotované stravování. Firemní vůz dávají manažerům a obchodním zástupcům k využití pro soukromé účely tři pětiny firem.
Téměř polovina dotázaných společností nabízí svým zaměstnancům příspěvek na penzijní připojištění, část firem rovněž zaměstnancům platí životní a úrazové pojištění.
1. Stravenky/dotované stravování
2. Firemní auto pro soukromé užití
3. Příspěvek na sport a kulturu
4. Příspěvek na penzijní spoření
5. Týden dovolené navíc
6. Životní a úrazové pojištění
7. Mobil
8. Příspěvek na vzdělávání
9. Kredit na nákup firemních produktů
10. Příspěvek na dentální hygienu/lékaře/očkování
Zdroj: Recruit CZ
Dalších 40 procent velkých firem umožňuje čerpání dovolené v trvání 5 týdnů, tedy o týden víc, než stanovuje zákoník práce. Firemní mobil či notebook také patří mezi tradiční a často se vyskytující benefity, ale výhodný tarif pro rodinné příslušníky zaměstnanců je již nestandardní. Právě nestandardními benefity se mohou podnikatelé odlišit.
„Benefity jsou jedním z témat, které dnes potenciální kandidáty na pozice zajímají. Zaměstnanci si bezesporu zvykli na to, že by firmy měly svým zaměstnancům dávat kromě platu i něco navíc“, říká Markéta Švedová, ředitelka Recruit CZ.
Netradiční benefity
Za jedenáctiletou historii společnosti Recruit CZ se její ředitelka Markéta Švedová setkala i s méně častými případy benefitů v podobě bonusu za nulovou nemocnost, příspěvku na oblečení, na praní a čištění pracovních oděvů nebo příspěvku na dovolenou.
Netradičně firmy poskytují i firemní školku, bonusy při osobních výročích a za doporučení vhodného nového zaměstnance, nebo wellness víkend pro zaměstnance. Zaměstnanci naopak nejvíce touží po flexibilní pracovní době a možnosti práce z domu.
Zaměstnanci vyžadují respekt
Partner společnosti Sales2Win Roman Šuk představuje moderní benefit ve formě respektu a uznání. Navazuje na průzkum od Cicero Group z roku 2013, který ukázal, že polovina zaměstnanců dává přednost uznání každodenního snažení od přímého nadřízeného a jen přibližně čtvrtina upřednostňuje finanční bonus.
Další z průzkumů věnující se této tématice od společnosti Gallup potvrdil, že zaměstnanec, který obdržel v posledním týdnu pozitivní uznání své práce, byl následně o 10 až 20 procent produktivnější.
Vedle finančního bonusu existují i jiné formy uznání. „Nové poznatky a změny v motivaci lidí s návyky mladé generace, která se naučila žít a využívat sociálních sítí, dal vzniknout nové disciplíně s názvem firemní sociální sítě (ESN),“ říká Roman Šuk.
Konkrétním příkladem firemní sociální sítě může být KudosNow. V současnosti existuje obecně ale jen málo specializovaných technologických dodavatelů takových sítí. Mezi asi nejznámější patří Yammer od společnosti Microsoft. Dále pak Jive Software nebo IBM Connections.