Oděvní řetězce působící v Česku investují až miliony eur ročně do své prezentace v centru Prahy. Konkrétně na Václavském náměstí a v ulici Na Příkopě přibylo za uplynulý rok hned několik velkých vlajkových obchodů známých značek. Jiné se rozrostly a své oděvy nyní ukazují v několika patrech na ploše dosahující až pěti tisíc metrů čtverečních.

"V lokalitě přibyl nový obchod Tommy Hilfiger, španělská Berschka a naposledy druhý obchod C&A," řekl HN Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield, která se zabývá pronájmem maloobchodních prostor. "Další hráči, kteří přijdou konkrétně na Příkopy, se potvrdí v květnu. Například prostor po dánské značce Jackpot & Cottonfield nahradí jiný řetězec," doplnil Kotrbáček.

Na Příkopě by také v budoucnu mohl přibýt několikapatrový obchodní dům s módou podobný obchodu Van Graaf na Václavském náměstí.

Bobtnající obchody s posledními kolekcemi módy jsou nejlepší a relativně levnou prezentací značky, shodují se obchodníci. Některé řetězce, jako například španělská Zara, nevynakládají v tuzemsku téměř žádné peníze na reklamu a zaměřují se spíše na to, jak zlepšovat své obchody.

"Taková fyzická prodejna je mnohem lepší než reklama," potvrdil Jaroslav Mašek, jednatel české pobočky firmy New Yorker, která loni rozšířila svůj obchod na dolním Václavském náměstí o téměř 300 metrů čtverečních.

Investice do obřích obchodů v této lokalitě se navíc řetězcům nevyplatí jen z hlediska marketingu. "Náš obchod v centru Prahy je už několik let nejvýdělečnějším této značky na světě," řekl Mašek. Přispívají k tomu turisté, kteří řadě obchodů na Václavském náměstí dělají až polovinu denních tržeb.

Podle analytiků chtějí obchodníci stejně jako jinde v Evropě rozšiřováním svých referenčních prodejen v centru Prahy ukázat svou dominanci na trhu. Vlajkové obchody se snaží postavit tak, aby působily vzdušněji a byl zde prostor ukazovat celé kombinace oblečení podle životního stylu. Prodejci chtějí, aby zákazníci získali při nakupování inspiraci.

Tento trend potvrzuje již zmíněná nizozemská značka C&A, současný lídr na českém trhu s oděvy, která před týdnem na Václavském náměstí otevřela již druhý obchod o rozloze přes čtyři tisíce metrů čtverečních. V centru Prahy má přitom ještě třetí obchod – v obchodním centru Palladium.

"Novým obchodem a prezentací naší nabídky chceme soupeřit s konkurencí a zvýšit svůj tržní podíl," řekl HN Miloslav Hájek, regionální šéf řetězce, který má na českém trhu asi osmiprocentní podíl. "Věříme, že Václavské náměstí si dva obchody zaslouží," dodal.

Podle Kotrbáčka chtějí i další sítě rozmnožit počet svých poboček v lokalitě. Prostory pro druhý obchod hledá například britský řetězec Marks & Spencer. "Obchodníci jsou za ně připraveni platit velké částky, tím pádem také rostou v nejatraktivnějších lokalitách nájmy," dodává Kotrbáček.

Migrace obchodníků na Václavské náměstí nastala kolem roku 2005 po rekonstrukci několika objektů. Mezi prvními sem zamířil švédský řetězec H&M, francouzský Promod a Camaieu, C&A či Marks & Spencer.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru