Neproplacené faktury za vícepráce od veřejného investora eviduje každá druhá velká stavební firma. Může to vést až k soudům a zastavením prací.
Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví společností CEEC Research a KPMG Česká republika.
Známým případem je spor mezi Metrostavem a pražským magistrátem, který údajně stavební firmě za provedené práce na tunelovém komplexu Blanka dluží 2,6 miliardy korun. Dělníci proto na konci minulého roku zastavili drtivou většinu prací. V úterý bude spor opět řešit arbitrážní soud.
Podobný osud může potkat další velké stavby financované z veřejných zdrojů.
"V současnosti vyjednáváme se státním investorem o proplacení víceprací za několik desítek milionů korun. Jejich potřeba se objevila až v průběhu stavby, projektová dokumentace je předem neodhalila. Přestože tyto práce navíc schválil i stavební dozor investora, dosud nám je nikdo neproplatil," řekl manažer z vedení velké české stavební firmy pod slibem anonymity.
Firma s investorem o proplacení jedná, zveřejnění problému by prý případnou dohodu mohlo ohrozit.
Podobný problém řešila v polovině minulého roku společnost OHL ŽS, která vyhrála tendr na rekonstrukci úseku dálnice D1. Až při zahájení prací vyšlo najevo, že krajnice má nižší nosnost, než vyplývalo z projektové dokumentace.
Firma proto načas zastavila práce a vyjednávala s investorem - Ředitelstvím silnic a dálnic, kdo zvýšenou cenu zaplatí. Nakonec se obě strany dohodly o navýšení ceny zakázky o zhruba procento z celkové hodnoty.
Situace v českém stavebnictví, které se už více než pět let potýká s výraznou krizí, se nyní tak vyhrotila, že přerušení prací kvůli dlužným penězům hrozí i dalším stavbám.
"Až osm ředitelů z deseti (79 procent) se obává, že stavební firmy budou kvůli problémům s neplacením od některých investorů nuceny řešit situaci soudně a stavby budou muset zastavit. Nejčastěji takový způsob řešení čekají velké stavební společnosti (91 procent z nich)," uvádí aktuální analýza, která vychází z odpovědí ředitelů sta stavebních firem v ČR.
Vícepráce podle stavařů údajně způsobuje hlavně nekvalitní projektová dokumentace, loni se prý muselo přepracovat 36 procent všech projektů. Tím se zvedly ceny staveb v průměru o 11 procent.
"Investor vybere nejlevnějšího projektanta, ten připraví projekt, podle kterého má stavební firma, zpravidla opět ta s nejnižší cenou, postavit stavbu, chyby projektu reklamuje investorovi a ten kvůli již nastavenému rozpočtu, případně podmínkám dotací, nechce nezbytné změny profinancovat. A začíná dlouhý kolotoč diskusí a sporů, což může vést až k zastavení stavby," upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Problémy s proplácením víceprací se v konečném důsledku přenáší i na menší firmy, které v mnoha zakázkách figurují jako subdodavatelé.
Odborníci varují, že než se lídr stavby s investorem dohodne na dalším postupu, mohou tyto malé firmy úplně zkrachovat.
Jen od roku 2008 už kvůli krizi ve stavebnictví skončilo více než 200 stavebních firem.