První smlouva s velkou firmou, ve které se zákazníkovi důsledně tyká a dozví se doslova “vo co de” a “kdo zaplatí průsery.” To jsou podmínky nové značky Gorila mobil, která v síti Telefóniky míří hlavně na mladé zákazníky. Dokument na svém webu také označují jako “nutný zlo.”

Smlouva je přitom uzavřená přímo s Telefónikou, která služby poskytuje, Gorila je jen jejím přeprodejcem a jejím hlavním investorem je skupina Unimex Jiřího Šimáněho. V obchodních podmínkách “to ale nekomplikujem a jsme prostě Gorila” píše se v dokumentu podepsaném za Telefóniku, kterou vlastní skupina PPF miliardáře Petra Kellnera, “Vrchní gorilí vedení.”

Pro tradiční právnické formulace pak přímo odkazuje na podmínky operátora, kde “je napsaný totéž, ale právníma kecama.” Snaha přiblížit i obvykle suchý dokument cílové skupině mladých zákazníků od 15 do 26 let pak vede k zákazu “hackovat a jinak narušovat síť” nebo prostému slibu “funguje to všude, kde máme signál.” Klient se také dozví, že “když blbě zadáš PUK, tak seš jantar a smlouva se ukončí dřív, než řekneš výpravčí”.

Úprava standardního dokumentu vede namísto suché právní řeči i k ujištění, že “musíme zjistit, jestli nás prostě nešmelíš,” nebo upozornění “nesmíš služby přeprodávat za účelem kšeftu.” Ale i k úsměvným slepencům jako “Slibujem, že budem všechny služby poskytovat a sítě udržovat v obvyklý kvalitě.” Případně “Spamování nebo šíření cizích soukromejch údajů taky není cool”, protože “jinak ti můžem omezit poskytování služeb”.

V zábavně psaném dokumentu se ale schovávají i tradiční tvrdé podmínky, podle kterých osobní údaje “předáme subjektům, který pro nás pracujou”, nebo “v případě pochybností rozhodujou naše záznamy”. A jasné ujištění “když to neuděláš, je to bohužel hrubý porušení smlouvy”.

Přepsání právnického jazyka s obvykle přesnými definicemi ale může přinést i některé nejasnosti. Například některé lhůty se stanoví jen slovy “do měsíce”, jiné ale počtem kalendářních či pracovních dnů. Při zhoršení podmínek pak Gorila “dá vědět dopředu”, pokud to “nebude prkotina”. Reklamaci pak vyřídí “pokud to fakt pohnojili” a naopak na inkasní agenturu se obrátí “když to s tebou bude jó složitý”.

Gorila mobil s Telefónikou nabízí hlavně mobilní internet, se kterým cílí na mladé jako na skupinu první využívající nové technologie včetně smartphonů nebo mobilního videa. Volání je za dnes již relativně vysoké 2,50 koruny, po druhé minutě je ale zdarma. Roamingové tarify jsou pak zatím velmi vysoké. Za volání v EU se platí regulovaných 7,45 koruny za minutu, ve zbytku Evropy ale 42 a ve světě 66 korun za minutu.

Související