Hornbach, jeden z největších řetězců s vybavením pro domácnost, kutily a stavebnictví v Česku, otevřel minulý týden po třech letech nový obchod v Čestlicích u Prahy.

Síť hobbymarketů zároveň ohlásila další expanzi. Připravuje například nový projekt v Praze, má však i vize pro další regiony.

"Podařilo se nám zastavit propady. V tomto kalendářním roce můžeme zaútočit na pozici jedničky," říká v rozhovoru pro IHNED.cz šéf českého Hornbachu Jaroslav Paděra.

Jak vám rozšíření sítě navýší tržby?

Otevíráme prodejnu v době, kdy není konjunktura, takže konkrétní přínos zatím říct neumím. Musíme sem hlavně nalákat zákazníky. Samozřejmě v Praze je větší než průměrný potenciál.

Hornbach dál plánuje expanzi v České republice.Co to znamená pro vaše postavení na trhu hobbymarketů? OBI loni přišlo o pět obchodů, což mu zřejmě výrazně srazí tržby (5,7 miliardy). Přiblížíte se jedničce trhu?

V tomto kalendářním roce na ni můžeme zaútočit. Ale než uděláme nějaké výsledky, nejsem si tím úplně jist. Až rok skončí, budeme to vědět přesně.

Jak pro vás dopadl loňský finanční rok?

Pokud jde o obrat, určitě nešlo o růst. Nicméně se nám řadou kroků podařilo zastavit propady a to považujeme za mimořádný úspěch.

Jak jste toho docílili?

Třeba rychlými inovacemi, sortimentem a marketingovou komunikací. Nabízíme vlastní značky, které dynamicky rozvíjíme. Třeba armatury s pětiletou zárukou. Máme také neustále čerstvé rostliny - nakupujeme velkou část z nich na holandské burze. Musíte být viditelně lepší, než je konkurence.

Slyší česká klientela na kvalitu, nebo jen na cenu?

Nároky na kvalitu rostou, jednoznačně.

Český trh hobbymarketů dlouho klesal. Projevuje se i zde jako jinde v maloobchodě takzvaný nekonečný kolotoč slev?

V řetězcích, které nabízejí potraviny, to určitě problém byl. Ale my máme trvale nízké ceny, které by měly být na trhu nejlepší. Nabízíme každému záruku vyplacení peněz, pokud zákazník najde na trhu něco levnějšího. My neděláme klasické promoční akce, jen posezonní výprodeje.

Upřímně řečeno, nejlepší cena je podmínkou pro úspěch, ale musíte k tomu ještě nabídnout přidanou hodnotu, kvalitu, poradenství. My proto nabízíme obklady, dlažby už dva roky a zájem o tyto služby intenzivně roste. Ta služba musí být především kvalitní. Využíváme pro ni externí firmy ve všech lokalitách, kde máme obchody.

Spustit e-shop není snadné

Plánujete spustit e-shop?

Máme nyní omezenou nabídku v on-line katalogu, tam je asi 5000 výrobků. Komplexní e-shop zatím neplánujeme, ovšem na německém trhu již funguje. S největší pravděpodobností takový projekt přijde i sem, teď ale nedokážu říct kdy.

Proč je v Česku tato služba tak oddalovaná?

Je to velká investice, musíte vybudovat logistiku. Taky musí fungovat určitá posloupnost v rámci firmy, nemůžeme takto komplexní a složitý projekt realizovat ve všech zemích najednou. Potřebujeme určitou podporu centrálních oddělení. Hledáme spíše kvalitu, ne rychlost. Jestliže Hornbach otevře tento distribuční kanál, bude v tom chtít být kvalitní a nejlepší.

Vraťme se k expanzi. Zmínili jste, že hledáte lokalitu ještě pro jeden obchod.

Ano, do dvou let by mohl přibýt ještě jeden v Praze.

Díváte se na příležitosti v regionech?

V současné době konkrétní vizi nemáme, pouze projekt Prahy. Ostatní jsou ve stadiu rozpracování a zatím nejsou odsouhlasené. Nicméně vím, že rostou dojezdové nároky zákazníků, takže my se snažíme budovat obchody tak, abychom je všechny obsloužili.

Když porovnávám tržby vaše a konkurence, držíte je i při tak malém počtu obchodů relativně vysoko. Přece jen OBI má téměř 30 poboček. Čemu to přisuzujete?

Náš koncept je větší čili zahrnuje větší spádovou oblast. Domnívám se, že také oslovujeme jiné cílové skupiny než konkurenti. Včetně profesionálů a lidí, kteří přijedou do takzvaného drive-inu.

Analytici trhu předvídali, že se prodejny hobbymarketů budou zmenšovat. U vás to zatím nehrozí?

Momentálně máme jeden úspěšný koncept obchodů (tj. nad 12 tisíc metrů čtverečních), ačkoliv konkurence má více formátů. Žádný nový koncept zatím nezvažujeme. V zahraničí nicméně máme ještě menší obchody bez drive-inů.

Je český trh hobbymarketů nasycený?

V minulých letech se trh zmenšoval a nasytil se, ale s pohledem na vývoj v zahraničí je patrné, že i český trh ještě musí růst. Nemyslím si, že by sem přišel nový hráč a začal něco budovat, ale v každém případě ještě porostou reálné příjmy a životní úroveň, takže předpokládám i růst trhu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru