Nová strategie, kterou v úterý představí České Radiokomunikace, má firmě vrátit unikátní tržní postavení, jež dříve měla jako jediný provozovatel televizního vysílání. Právě šíření digitálního signálu narazilo na limit počtu stanic a další příjmy tak má ztrátové firmě přinést propojení televizí s internetem.
60 procent tržeb radiokomunikací dnes představují služby televizím a rádiím. Zbytek se dělí rovným dílem mezi telekomunikační firmy a ICT služby v datových centrech s největší kapacitou v Česku. Nové vedení v čele s Michalem Čupou chce všechny oblasti propojit, především nabídkou jednotného řešení pro vysílání pořadů klasicky i po internetu.
"Chceme být unikátní, přinést něco, co nás odliší. Ale zároveň nejsme pro televizní stanice konkurence," říká Čupa s tím, že chce využít pozice radiokomunikací jako největšího provozovatele digitálního vysílání a přitom hráče na telekomunikačním a IT trhu. Klíčem má být technologie, do které firma investuje desítky milionů korun.
Loni radiokomunikace rozšířily své datové centrum a v plánu je výstavba dalšího, specializovaného na potřeby mediálních klientů. Tradičním firemním zákazníkům pak chtějí nabídnout nejen prostor na serverech v takzvaném cloudu, ale i další aplikace s přidanou hodnotou, například pro analýzu firemních dat. Ty si nakupují od jiných firem, Čupa ale v této oblasti nevylučuje ani jejich akvizice.
Vodafone na nákupech. Za 7 miliard eur kupuje španělskou kabelovku Ono - čtěte ZDE
Telefónica spouští se Šimáněm první tarify postavené hlavně na mobilním internetu - čtěte ZDE
Využít by chtěl i skandálů se špehováním a s tím související vlny zájmu o ochranu osobních a podnikových dat v rámci Evropské unie. Díky umístění svých serverů v Česku a vlastníkovi – australskému fondu Macquarie – nepodléhá firma například legislativě USA, která citlivá data může zpřístupnit bezpečnostním orgánům.
Další potenciál vidí společnost v rozšiřování rychlých optických sítí především do venkovských oblastí, kde jsou dosud "bílá místa" i podle mapy nedávno zveřejněné Českým telekomunikačním úřadem. Čupa ale vylučuje, že by firma sama nabízela připojení domácnostem. "Jsme a budeme infrastrukturní hráč, důležitá jsou pro nás partnerství s lokálními firmami," říká.
Spouští se nový multiplex
České radiokomunikace by tak mohly v připojování menších regionálních poskytovatelů internetu výrazně konkurovat dnes dominantní Telefónice a společnosti ČD - Telematika. Pomohou tak i například šíření televizního signálu ve vysokém rozlišení, které vyžaduje rychlý internet.
Videoherní společnost EA opuští Česko. Distribuci jejích her přeberou ABC Data - čtěte ZDE
Blogující maminky a burza udělaly z portálu slevových kupónů miliardovou společnost - čtěte ZDE
Základem televize ale má být i nadále digitální vysílání. Dnes jej přijímá 62 procent domácností, což patří k nejvyšším hodnotám v Evropě. Radiokomunikace provozují tři takzvané celoplošné multiplexy, ve kterých je místo jen pro jeden další kanál. Čtvrtý multiplex provozuje společnost Digital Broadcasting Romana Pařízka.
Radiokomunikace proto právě spouštějí nový regionální multiplex s pokrytím kolem 50 procent populace, především ve velkých městech. Klíčový je však podle Čupy přechod na další generaci digitálního vysílání, který se připravuje v celé Evropě.
Firma také otestovala možnost uzamčeného placeného vysílání přes klasické pozemní vysílače. Zájemce o něj podle Čupy už existuje a v současnosti připravuje obchodní model této služby.