Pro brněnskou strojírenskou společnost Alta jsou ruské zakázky klíčové. Například před rokem a půl získala kontrakt na modernizaci válcovací linky pro Ašinský metalurgický závod za 330 milionů eur.

Pro tuto a další české firmy znamená hrozící konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou nejistotu. V případě jeho pokračování není možné vyloučit ekonomické sankce Západu proti Putinově zemi nebo jiné zpřetrhání obchodních vazeb.

Už nyní musí firmy řešit potíže na Ukrajině. "Máme obavy z další eskalace situace," sdělil HN Antonín Murgaš ze zmíněné společnosti Alta, která na Ukrajinu dodává vybavení těžařským či energetickým firmám.

Přerušení či omezení obchodních vazeb s Ruskem by bylo pro tuzemské exportéry ještě mnohem větší ranou než v případě Ukrajiny. Největší země světa patří mezi nejrychleji se rozvíjející odbytiště – zejména pro technologické a strojírenské firmy. Jen loni vyvezli Češi do Ruska zboží a služby za 116 miliard korun.

Rusko je pro české firmy celkově sedmým největším exportním trhem, tvoří necelá čtyři procenta. Důležitější je ale jeho rozvoj. Ve srovnání například s obdobím před 10 lety vyrostl objem exportních zakázek bezmála pětinásobně.

Napjatou situaci se znepokojením sledují největší exportní hráči.

"Rusko je pro nás jeden z klíčových trhů, prodáváme tam ročně zhruba 100 tisíc aut. V zemi máme i dva výrobní závody. Zatím jsme problémy či poklesy prodejů nezaznamenali," říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Automobilka v Rusku montuje auta v Kaluze u Moskvy a Nižném Novgorodu. "Situaci sledujeme a doufáme, že se brzy stabilizuje," dodává Baláž.

Přijdou Rusové o Temelín?

Velmi důležitou vazbu na Rusko udržuje také energetická společnost Škoda JS. Je členem konsorcia MIR .1200, které se v obřím tendru uchází o dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Škoda by byla jedním z klíčových dodavatelů technologií. Jde o zakázku za 200 až 300 miliard korun.

V útrobách TemelínaUž včera se někteří čeští politici nechali slyšet, že konsorcium založené především na kapitálu ruského gigantu Rosatom by nemělo v tendru pokračovat.

"Já za sebe si nedovedu představit, že by se Rusové nadále účastnili tendru na dostavbu Temelína, protože země, která používá vojenskou agresi v zahraniční politice, je bezpečnostním rizikem i pro Českou republiku a může se to odrazit i v této oblasti," řekl v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD).

Důležité zakázky v Ruské federaci má například také Škoda Transportation, která dodává vozy metra pro Petrohrad, či stavebníci ze společnosti PSG, která v Rusku stavní paroplynové elektrárny. Firmy jsou zatím ve svých vyjádřeních opatrné.

"Jde o zakázku na devět souprav metra za zhruba dvě miliardy korun. Ruský trh i nadále vnímáme jako jeden z našich tradičních a stále perspektivní," říká mluvčí plzeňské Škody Transportation Lubomíra Černá.