V Česku klesá počet lidí, kteří kupují potraviny ve velkých supermarketech na delší dobu než na týden. Podle sociologického průzkumu, který na konci loňského roku udělala Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), už je to méně než polovina dospělé populace.

Zároveň přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin, což je podle SZPI i důsledkem afér s polskými potravinami, řekl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Inspekce se ptala na spotřebitelské návyky více než tisícovky lidí starších 18 let rozdělených tak, aby byl výsledek reprezentativní.

"Trend nakupování jde ve prospěch diskontních a drobných prodejen," uvedl Kopřiva. S tím může souviset i tento týden zveřejněná zpráva, že velkým obchodním řetězcům klesají tržby a snaží se nalákat zákazníky na inovované privátní značky.

Podle výzkumu lze označit čtvrtinu spotřebitelů za informované, aktivně si informace o potravinách vyhledávají, zajímá je jejich složení či původ. "Zpravidla jde o lidi s vyšším socioekonomickým statusem mezi 25 a 54 lety. Jsou ochotni si za kvalitnější potraviny i připlatit, čtou si informace na obalech a orientují se v problematice," vysvětlil Kopřiva.

Na opačném pólu stojí skupina lidí mezi 18 a 24 lety a lidé starší než 65 let, jsou to více spotřebitelé s nižším socioekonomickým statusem. SZPI považuje tuto skupinu za rizikovou ve vztahu k potravinám, jejich kvalitě a bezpečnosti.

"Orientují se jednoznačně podle ceny, vyhledávají zboží v akci. Vědomě rezignují na kvalitu potravin a často i na bezpečnost. Třetina spotřebitelů někdy kupuje potraviny, o jejichž kvalitě a bezpečnosti není přesvědčená. Důvodem je neinformovanost a tíživá ekonomická situace," řekl Kopřiva. Z toho vyplývá i snaha inspekce častěji kontrolovat potraviny, které patří do nižších cenových kategorií.

SZPI sice zdůrazňuje, že je kontrolním orgánem, snaží se však působit i na poli osvěty. V červenci 2012 proto spustila portál Potraviny na pranýři, kde jsou informace nejen o zjištěných závadných potravinách, ale i údaje, které pomáhají spotřebitelům v orientaci na trhu. Za více než rok a půl existence jej navštívilo přes 2,5 milionu individuálních uživatelů.

Podle výzkumu informovanosti uniká věková skupina mladých do 25 let, proto SZPI spustila facebookový profil související s Potravinami na pranýři.

"Chceme, aby šlo o pružný informační kanál, na němž budeme se spotřebiteli komunikovat, budeme se snažit přizpůsobit i jazyku této věkové skupiny. Je to zatím nevyšlapaná cesta a uvidíme, jaké budou reakce. Věřím, že jsme se rozhodli správně," uvedl ředitel inspekce Martin Klanica.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru