Zaměstnanci internetové společnosti Amazon budou v Česku pracovat na ploše, na kterou by se vešla čtyři Václavská náměstí. Anebo více než sto hokejových hřišť.

Dva obří sklady už mají politickou podporu – ve středu projekt schválili radní v Brně, zastupitelé středočeské Dobrovíze ještě o dva týdny dříve. Otevřeli tak cestu výjimečné investici. Ještě nikdy si žádná firma nepronajala v Česku naráz tak velkou skladovací plochu.

V řeči čísel jde u obou zhruba stejně velkých skladů dohromady o bezmála 200 tisíc metrů čtverečních. Práci v každém z nich podle slibů on-line obchodu Amazon najdou dvě tisícovky lidí, před Vánocemi ještě více. Hotovo má být právě už před zimními svátky.

"Podobně velký projekt jsme v Česku nezaznamenali. Logistické společnosti, které tady působí a využívají přibližně stejnou plochu, si prostory pronajímaly postupně. Amazon, který požadoval dvě lokality o velikosti 95 tisíc metrů čtverečních, je v tomto směru ojedinělý," podotýká Blanka Vačková, analytička průzkumu realitního trhu společnosti JLL.

Pro lepší představu: V Česku je nyní podle údajů JLL přibližně 4,45 milionu metrů čtverečních skladových a průmyslových ploch takzvané třídy A, kam náleží i budoucí sklady Amazonu. Rázem by tak zabíraly přibližně čtyři procenta současné nabídky těchto ploch v zemi.

Jako srovnatelný projekt udávají realitní experti centrum zásilkové služby DHL ve středočeských Jirnech, které v tamním Prologis Parku zaujímá plochu bezmála 100 tisíc metrů čtverečních. K tomu si v zemi pronajímá i další sklady.

Co se týče jednorázových investic – pokud se ji podaří dotáhnout do konce – je záměr internetového obchodu Amazon rekordní. Velikost projektu dobře vykresluje také zařazení do kontextu stavby nových skladů.

"Loni v Česku developeři dokončili přibližně 270 tisíc metrů čtverečních nových skladových a výrobních ploch určených k pronájmu. Byl to nejlepší výsledek za poslední čtyři roky a pouze samotný projekt pro Amazon v Dobrovízi by tak představoval navýšení nové roční nabídky zhruba o 30 procent," vypočítává Blanka Vačková z JLL.

A co další investoři?

Do ČeskaVstup Amazonu do Česka má ale také silný marketingový význam. "V tomto ohledu je výjimečný. Amazon je značka," říká Ferdinand Hlobil, šéf středoevropského průmyslového týmu poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Jinými slovy: Příchod globálního hráče může být signálem i pro další firmy, aby zvážily investici v Česku. To je zajímavé například pro německé podniky, které se už nyní poohlížejí po levnějších pronájmech a pracovní síle.

Nejednoznačný postoj místních politiků ale může investory odradit.

"Problémy Amazonu s obcemi vnímají všichni nově vstupující investoři a vyhodnocují stav, srovnávají s okolními zeměmi, co se týče snadnosti vstupu, ochoty a zájmu státu a obyvatel přijmout nové investice," poukazuje Hlobil na námitky místních občanských sdružení, která se obávají zvýšené dopravy, a licitování politiků, s nimiž investoři podstoupili řadu náročných jednání.