Politici v Českých Budějovicích řeší, jak dostat hromadnou dopravu do stísněných ulic historického centra. V lednu tam vyzkoušeli elektrobus vyrobený společně firmami Siemens a Rampini.

Nešlo o nahodilý test. Velcí výrobci působící v Česku nabízejí českým městům na zkoušku ekologické autobusy čím dál častěji. Výrobu a prodej elektrobusů městům považují bez nadsázky za byznys budoucnosti.

Stroj s elektrickou výbavou od Siemensu v uplynulých měsících jezdil nejen v Českých Budějovicích, ale i v Pardubicích, Brně a Praze. "Náš elektrobus prokázal, že je v celodenním provozu schopný plně nahradit stávající autobusy. Úspora je až 70 procent - díky ceně paliva, účinnosti pohonu a nízkým provozním nákladům," tvrdí Roman Kokšal, který v českém Siemensu vede divizi dopravy a logistiky.

Podle nákladů na vývoj se nejedná jen o "zelený" marketingový tah.

Siemens dává do elektrobusů desítky milionů korun ročně, i když v tuto chvíli jezdí na pravidelných linkách v Česku jen výjimky, zkušební jízdy jasně převažují.

Cena elektrobusů se pohybuje zhruba mezi 11 až 14 miliony korun a radniční politici nad jejich nákupem spíše opatrně přešlapují.

Chválí si levný a ekologický provoz, nevadí jim ani nezbytné nabíjení baterií na konečné, ale do vyhlašování tendrů se nehrnou. "Zatím jsme ve stadiu úvah," připouští Radek Filip, šéf dopravního řízení v budějovickém dopravním podniku.

"Co se týče případného nákupu těchto vozů, je pochopitelně nejvíce limitující jejich cena. Jedinou možností je využití některého dotačního titulu," dodává Filip s tím, že v Českých Budějovicích tuto možnost průběžně sledují.

Elektrobus Sor EBN 10,5Elektrobusy od tří různých firem – Siemensu, Škody i Soru (jeho model na snímku vlevo) - letos a loni vyzkoušel také pražský dopravní podnik. Ale s podobným stanoviskem jako v Českých Budějovicích: dobré, ale uvidíme.

Váhavému postoji nahrává i to, že zástupci měst ještě přesně nevědí, jaké budou priority evropského dotačního období pro roky 2014 až 2020. Lidé z ministerstva dopravy už vzkázali, že peníze z evropského dopravního fondu budou v tomto období mířit primárně do silnic, železnic a dálnic.

Ani jinde v Evropě ale nejsou ještě elektrobusy příliš rozšířené. Výjimkou je například vídeňská linka, kterou v rakouské metropoli otevřeli loni na jaře.

Nikdo nevyvíjí sám

Vzácné nasazení elektrobusů nic nemění na tom, že výrobci se k těmto strojům velmi upínají, byť zatím spíše utrácí za jejich vývoj. Zároveň musí spolupracovat s dalšími firmami, protože kompletní elektrobus se údajně nikomu nevyplatí vyrábět. Někdo tedy dělá karoserie, jiný výrobce zase dodává motory.

Siemens spolupracuje například s italskou firmou Rampini, libchavský Sor se společností Cegelec a Škoda Transporation s polským Solarisem, který jí dodává karoserie.Elektrobus Škoda Perun

"Ohledně spolupráce v e-mobilitě jsme v kontaktu i s jinými výrobci autobusů.  V rámci možností pro dobíjení e-busů spolupracujeme také se společností ABB," podotýká mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

I tato společnost investuje do vývoje elektrobusů desítky milionů korun ročně. V současnosti nabízí českým městům hlavně svůj model Perun (na snímku vpravo), vyvinutý se zmíněným Solarisem.

A snaha o získání zakázek v městské hromadné dopravě spíš sílí.

"Během jara plánujeme zahájit program testovacích zápůjček našeho elektrobusu po českých a slovenských městech, aby zákazníci mohli tohle ekologické vozidlo vyzkoušet a ohodnotit," dodává mluvčí Černá.