Studenti ekonomie, managementu, ale i cizích jazyků minulý týden sledovali, jak se pěstuje a jak chutná takzvaná „férová káva“. Společnost Tchibo pozvala dvacet vysokoškolských studentů z Vysoké školy ekonomické, ČVUT a dalších veřejných vysokých škol na přednášku o tom, co je to „férová káva“, jaké principy se při jejím pěstování dodržují a k čemu je koncept „férového zboží“ – tedy zboží, při jehož výrobě se šetří přírodní zdroje a producenti základních surovin dostávají za svou práci spravedlivě zaplaceno – užitečný.

Šlo o jednu z přednášek z týdenního přednáškového cyklu pro účastníky CSR Akademie, kterou organizuje agentura Publicon a jež má za cíl přiblížit českým vysokoškolákům z devíti vysokých škol princip udržitelného podnikání.

„Vzdělávání je jednou z klíčových oblastí, na kterou se naše společnost zaměřuje. Dlouhodobě realizujeme projekty v zemích původu, odkud pochází káva či bavlna pro naše výrobky a v duchu hesla: Pomáháme ostatním, aby si dokázali pomoci sami, systematicky vzděláváme farmáře i celé pěstitelské komunity. Proto bylo zapojení se do CSR Akademie pořádané speciálně pro studenty českých vysokých škol přirozeným navázáním na naše dlouhodobé úsilí,“ říká Eva Kotýnková, mluvčí Tchiba.

„Soustředíme se na více věcí než jen na výslednou vůni a chuť kávy. Dbáme na ochranu životního prostředí a zlepšování životních podmínek pěstitelů kávy a jejich rodin. Spolupracuje se všemi organizacemi, které udělují mezinárodně uznávané certifikace. Díky tomu dnes pochází třicet procent kávy pod značkou Tchibo z certifikované produkce,“ dodává Kotýnková.

Poté, co studenti absolvovali seminář o age managementu ve Skupině ČEZ, zástupci Tchiba jim prostřednictvím dokumentárních filmů i dalších ukázek přiblížili pěstování kávy na principu fairtrade. „Koncept fair trade zboží znám, ale nekupuji ho pravidelně. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že například v menších městech jsou fair trade výrobky k dostání velmi zřídka,“ říká jedna ze studentek, jednadvacetiletá Hana Petříková, která studuje na Národohospodářské fakultě na pražské VŠE.

„Nad konceptem fair trade jsem ale přemýšlela, a kdybych se jednou dostala do vedení výrobní firmy, snažila bych se tam výrobu fairtradeových produktů prosadit,“ pokračuje Peříková. „Vzhledem k českým podmínkám, kdy zákazníci skutečně tlačí na cenu, bych ale zavedla jen jednu řadu produktů fair trade, nikoliv všechny. Ta by byla pro ty zákazníky, kteří na to dbají a nevadí jim připlatit si. Pokud bych viděla, že se tenhle koncept mezi zákazníky chytil a že se prodejům daří, tak bych výrobu fair trade zboží rozšířila,“ plánuje Petříková.

Třiadvacetiletý Tomáš Vrzák, který studuje ekonomiku a management na pražském ČVUT, prý fair trade výrobky kupuje, ale ne pravidelně. Koncept udržitelného podnikání je mu ovšem velmi blízký. „Jsem ale realista. Pokud bych byl ve vedení firmy, snažil bych se principy CSR prosadit. Ovšem nezáleží jen na mně. Myslím si, že společenská odpovědnost se bude od firem v Česku vyžadovat čím dál víc a bude na ně vyvíjen stále větší tlak, aby podnikaly odpovědně,“ myslí si Vrzák.

Lucie Doležilová, čtyřiadvacetiletá studentka nizozemštiny na Univerzitě Palackého v Olomouci, se CSR zabývala ve své diplomové práci a rovněž tvrdí, že pokud by měla ve firmě rozhodující pravomoc, určitě by na prosazení odpovědného podnikání trvala. „Především bych prosazovala, aby se ta společnost chovala ekologicky a aby podporovala místní komunitu,“ podtrhuje Doležilová. „Tři čtvrtě roku jsem bydlela v Belgii a tam jsou například s konceptem faitrade výrobků mnohem dál než my. Najdete je v každém obchodě i v malém městě, pro Belgičany je to naprosto přirozená věc,“ dodává Doležilová.

Studenti uvidí CSR i v korporacích 

CSR Akademie otevřela letos studentům již svůj druhý ročník. Cílem akademie je přiblížit mladým lidem způsob řízení firem na principu odpovědného podnikání a ukázat jim, jak CSR strategie fungují v praxi. „Firmy, které jim ukazujeme, jsou pečlivě vybrány tak, aby ti studenti viděli CSR v nejrůznějších jeho podobách. Jak to funguje v malé firmě o třech zaměstnancích i ve velkých korporacích jako například ČEZ,“ vysvětluje Michal Růžička, zakladatel agentury Publicon, která CSR Akademii pořádá.

„Do CSR Akademie se zapojujeme již druhým rokem, tedy od jejího vzniku," říká Veronika Němcová, mluvčí platformy Byznys pro společnost, která sdružuje společensky odpovědné firmy. „Pro současné vysokoškoláky je velmi podstatné, aby měli možnost seznámit se s aktuálními trendy v oblasti CSR a udržitelného podnikání a s příklady z praxe firem v Česku. Věříme, že pokud účastníkům CSR Akademie dokážeme dobře nyní představit ekonomické souvislosti udržitelného přístupu v byznysu, v blízké budoucnosti to mohou být právě oni, kdo bude rozhodovat o udržitelném chování předních firem v ČR,“ dodává Němcová. 

Související