V Japonsku se mobilní telefony vyrábějí i z českých komponentů a je jich třeba stále víc. Jen loni se jich vyvezlo za více než miliardu korun, tedy dvakrát více než v roce 2012.

Právě Japonsko přitom patří mezi ty země, do kterých loni český vývoz rostl nejrychleji. V případě devíti států vývoz přesáhl objem deseti miliard korun a zároveň nejméně dvouciferně rostl.

Konkrétně jde o Maďarsko, Španělsko, Turecko, Rumunsko, Čínu, Dánsko, Japonsko, Spojené arabské emiráty a Austrálii. Vývoz do těchto zemí se sice nevyrovná těm největším exportním trhům České republiky, jejich význam ale roste a poroste.

Vývoz do Japonska se za posledních deset let zečtyřnásobil. Japonské automobilky totiž potřebují české díly do naftových motorů, japonské děti si hrají s legem z Kladna a celý tamní průmysl potřebuje i český šrot, ze kterého získává suroviny.

Nejrychleji kromě zmíněných dílů pro motory a dílů mobilních telefonů roste export solárních panelů. Ty v Kadani vyrábí japonská firma Kyocera. Daří se i řadě dalších automobilových dílů a do Japonska míří i dřevo nebo se tam nově začalo exportovat krmivo pro psy a kočky – loni šlo téměř o 5 tisíc tun.null

Zajímavý je i export do Číny. Z Česka se tam vozí nejen škodovky (většina se vyrábí přímo tam) a jejich díly, ale roste i další automobilový průmysl a z Česka tam míří i komponenty na budování sítí elektrického vedení, mikroskopy z brněnské firmy Tescan, lego a stále více i železný šrot.

Do Číny navíc putuje nejen zboží. "Škoda je asi největším exportérem know-how. Všechny vozy, které v Číně vyrábíme, byly vyvinuté v Česku," říká mluvčí Škody Jozef Baláž. Z Číny tak do Česka míří i poplatky za licence. To platí i o druhé české Škodovce – plzeňské Škodě Transportation. Ta z Číny dostává poplatky za licenci na výrobu tramvají.

Vývoz do Španělska a Maďarska roste také díky automobilovému průmyslu, který dodává díly tamním továrnám. Dánsko dováží hlavně nová auta – tamnímu trhu prakticky kraluje trojice miniaut z Kolína.

Hlavními tahouny v případě Turecka jsou zase auta, autodíly a železniční průmysl. Obojí opět hlavně v režii dvou Škodovek, mladoboleslavské a plzeňské.

Ta první tam loni zaznamenala růst o 23 procent a dodala téměř třináct tisíc vozů, ta druhá začala dodávat tramvaje pro město Konya a další růst čeká. "Letos bude do Turecka předáno zhruba 50 tramvají," potvrzuje mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Zatímco Turecko pravděpodobně čeká další růst, u Austrálie by to platit nemuselo. Skok exportu z Česka byl daný hlavně tím, že se SUV Hyundai ix35 začalo dovážet z Nošovic kvůli vytížení korejských závodů automobilky. Což by mělo opět skončit s oživením evropského trhu, kvůli kterému nošovický závod primárně vznikl. Vývoz do Austrálie ale táhnou i mobilní telefony a nově třeba i sušenky a oplatky.

Spojené arabské emiráty dováží hlavně zboží, které na první pohled české není – počítače, mobilní telefony a televize.