Začíná třetí ročník soutěže Social Impact Award, který vyhlašuje ImpactHUB Praha. Soutěž oceňuje mladé lidi, kteří mají nápad, jak řešit společenské a ekologické problémy podnikatelskou cestou. Social Impact Award je nejrozsáhlejší evropský program pro vzdělávání studentů v oblasti společensky prospěšného podnikání a kromě potřebných znalostí, finanční odměny a odborných rad mohou účastníci také získat cenný společenský kapitál.

Pořadatelský ImpactHUB je coworkingový prostor pro setkávání, inovace a rozvoj podnikání a sám začínal jako inovativní studentský projekt. Právě díky síti prostorů Impact HUB se mohou účastníci soutěže setkat s lektory, nadšenci, investory a novými spolupracovníky, kteří jejich nápad posunou dál. Navíc na start svého společensky prospěšného podniku mohou získat až 3000 eur. 

Letošní třetí ročník soutěže zahájila minulý týden vernisáž výstavy o úspěšných projektech minulých let. Patří mezi ně například projekt Ironing Ladies, který dává nezaměstnaným nebo nějak znevýhodněným ženám práci – výpomoc se žehlením. Ironing Ladies založila dvojice kamarádů z letního tábora, nyní již vysokoškoláků, a dnes díky projektu žehlí prádlo na zakázku osm žen. Další oceněný počin, cestovka Pragulic, zase zaměstnává lidi bez domova, kteří provádějí turisty po Praze a ukazují jim místa nějak spojená s jejich osudem. V projektu Forewear zase lidé sbírají oblečení, které se zbytečně válí ve skříni, část ho rozdávají potřebným a zčásti jej recyklují a vyrábějí z něj třeba obaly na mobily, na tablety nebo desky na zápisníky.

Inspirace z Velké Británie 

„U nás je spousta mladých lidí s nadšením pro dobrou věc a zároveň podnikavým talentem. Společensky prospěšné podnikání je silný globální trend, například ve Velké Británii tvoří takové firmy 7 procent všech podniků a přes pětinu start-upů. A tento trend postupně přichází i do střední a východní Evropy. Vždy mě nejvíc ohromí ty konkrétní příběhy lidí, kterým pár studentů pomohlo zásadně změnit život,“ říká Petr Vítek, iniciátor české verze soutěže.

Do Social Impact Award se mohou hlásit týmy mladých lidí, převážně studentů, s nápady, jak skloubit společensky prospěšné cíle s podnikáním. Soutěž je určena především mladým lidem, studentům vysokých nebo vyšších odborných škol, kteří chtějí řešit společenské problémy inovativní, kreativní a udržitelnou cestou. Soutěžní týmy se mohou hlásit do 15. dubna s nápady širokého zaměření – od témat chudoby, zdraví či vzdělání přes ochranu životního prostředí a energetiku až po rovné příležitosti a lidská práva. Vedle tří vítězů vybraných porotou dosáhne na cenu 3000 eur a odbornou podporu také projekt, který získá nejvíce bodů v hlasování veřejnosti na internetu. Letošní novinkou je snaha o větší zapojení regionů. 

Proto letos jde Social Impact Award i mimo Prahu, se svými přípravnými workshopy objíždí i další města. Seznámit se s principy a příklady společensky prospěšných podniků a zkusit najít vlastní nápad, který kombinuje společenská témata a podnikatelské uvažování, tak mohou studenti například i v Brně, Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem.

 Soutěž se koná v dalších osmi státech 

„Vše, co přináší inovace, novou energii a spojuje v sobě byznysový a lidský přístup, je nám v České spořitelně dlouhodobě blízké. Social Impact Award všechny tyto atributy má. Nebylo těžké se rozhodnout, že chceme být u toho a že chceme soutěž podpořit. Je to pro dobré věci," komentuje Klára Gajdušková, ředitelka Komunikace a CSR České spořitelny, hlavního partnera soutěže.

Na zahajovacím večeru se představili vítězové z minulých let, kteří na vlastním příkladu ukazují, „že to jde“. „Díky soutěži jsme si prošli skvělými workshopy a výhra ve finále nám pak umožnila investovat maximum času do rozjezdu našeho nápadu – výzkumné organizace," popisuje Pavel Borecký, který v minulém roce zvítězil s týmem Anthropictures, jenž popularizuje antropologii.

Soutěž Social Impact Award vznikla v roce 2009 ve Vídni a dnes se kromě Rakouska a Česka koná také na Slovensku, v Rumunsku, Řecku, Chorvatsku, Švýcarsku a Rusku. Iniciátorem soutěže na regionální úrovni je Institut pro inovace a podnikání při Vysoké škole pro ekonomii a obchod ve Vídni, regionálním partnerem Nadace Erste. Hlavním národním partnerem je Česká spořitelna, partnerem pro regiony Nadace Vodafone a dalšími národními partnery jsou Impact HUB Praha, PricewaterhouseCoopers a Copy General.

Související