Pro lídra globálního trhu výrobců domácích limonád SodaStream je Česko jednou z nejatraktivnějších zemí. "Aktuální penetrace výrobníků sodovky v tuzemských domácnostech je přibližně 15 procent, český trh je v Evropě jeden z nejzajímavějších," říká marketingový manažer SodaStreamu pro Českou republiku Jiří Kolařík. "Očekáváme, že do pěti let by mohlo naše zásobníky mít pětadvacet procent domácností," dodává.

Pít vodu, sirupy a dělat si doma sodu je podle Kolaříka něco typicky českého. Podobné návyky pěstují v rodinách z Evropy v takové míře ještě Francouzi nebo lidé ze Skandinávie. U obyvatel těchto zemí je pak typická ještě jedna věc, která SodaStreamu a dalším firmám, jež se o tento trh zajímají, hraje do karet.

FAKTA

436 milionů dolarů

byly tržby SodaStreamu za rok 2012. Region CEMEA, kde Česko patří mezi trhy s nejvyššími růsty i objemy, k tomu přispěl 32 miliony dolarů.

1600 obchodních míst

má SodaStream v Česku. Tam jde přístroj i jednotlivé komponenty sady koupit, vyměnit, případně nechat naplnit. Bublimo, nový konkurenční koncept Kofoly, je zatím k dostání na zhruba 180 místech.

-1,5 procenta

činil v roce 2013 podle průzkumu společnosti Canadean meziroční pokles objemu prodejů nealko nápojů v Česku. Z kategorií rostly jen sirupy, což značí potenciál pro doma vyráběné nápoje.

1,25 miliardy dolarů

dala Coca-Cola za 10% podíl ve výrobci nápojových přístrojů Green Mountain Coffee Roasters. Spolu mají vyvíjet konkurenci SodaStreamu. Pepsi pak údajně chtěla koupit rovnou SodaStream.

"Hodně českých rodin má dvě domácnosti, ve městě a na chalupě. Když proto Češi v SodaStreamu najdou zalíbení, rovnou si kupují dva přístroje," upozorňuje Kolařík s tím, že podobně kupují sifony Francouzi – ti zase domů a pro své oblíbené kempování.

SodaStreamu se v Česku líbí natolik, že zde firma zvažuje investici do nové továrny pro celý středoevropský region. "Ve chvíli, kdy naše prodeje v České republice a dalších zemích v okolí dosáhnou určité kritické hranice, vybudujeme zde plnicí centrum pro střední a východní Evropu," potvrdil její šéf Daniel Birnbaum v nedávném rozhovoru pro HN. Dojít by k tomu údajně mohlo již letos. Zatím se zásobníky plynu potřebné pro přístroj českých zákazníků plní v Německu.

Rychlý úspěch SodaStreamu, izraelské společnosti, která začala domácí výrobníky nápojů dodávané i v kombinaci s vlastními příchutěmi vyrábět teprve v roce 1998, se viditelně zúročil po roce 2010, když firma uvedla své akcie na newyorskou burzu. Rok nato se její hodnota – měřena cenou akcií – zpětinásobila na 1,5 miliardy dolarů.

Firma se trefila do aktuálního celosvětového trendu, kterým je ochrana životního prostředí. Na webu SodaStreamu počitadlo přidává tempem 35 pet lahví za vteřinu údaje o tom, kolik odpadu na světě lidé díky SodaStreamu nevyrobili. Koncept sifonovníku, kohoutkové vody a kapslí nebo tubiček s příchutí má šetřit životní prostředí. Spotřebitelé si chválí i design výrobků, své dělá propracovaný marketing a vysoké investice do něj.

A v Česku i jinde podle statistik a komentářů analytiků těží SodaStream také ze snahy domácností šetřit kromě životního prostředí i svou peněženku v dobách ekonomické krize. Kohoutková voda nasycená bublinkami stojí v průměru méně než balené sycené vody, zhruba tři koruny za litr.

Bublinky od celebrity

Hollywoodská herečka Scarlett Johanssonová pomáhá SodaStreamu několika způsoby. Jednak se stala tváří globální reklamní kampaně této izraelské firmy. V ní byla použita narážka na konkurenty SodaStreamu Pepsi a Coke. Reklama odstartovala při nedávném Super Bowlu, tedy finále ligy amerického fotbalu, v němž vzhledem k obrovské sledovanosti umístit reklamní spot stojí čtyři miliony dolarů. Americké televize musely problematickou pasáž reklamy vystřihnout. Což ale zároveň ke klipu přitáhlo druhotnou mediální pozornost.

Tato reklama poběží brzy i v Česku. Podobně přilákal pozornost k reklamě i fakt, že Johanssonová byla toho času tváří charity Oxfam, která bojkotuje společnosti operující na Izraelci okupovaných palestinských územích. Právě tam má přitom SodaStream jednu ze svých továren.

První velký a reálný konkurent SodaStreamu v Česku, Kofola a její Bublimo, naopak sází ve své reklamě na děti a nesmyslné říkanky. I jí ale pomáhá celebrita. I když ne před kamerou, ale za ní. Reklamní klipy totiž režíroval populární český herec Vojta Kotek.

Probouzí se i konkurence

Obchodní i marketingový model od SodaStreamu kopírují, případně na něj navazují další. Coca-Cola nedávno oznámila odkup deseti procent akcií Green Mountain Coffee Roasters. Tento výrobce kávovarů a dalších přístrojů na výrobu nápojů plánuje s Coca-Colou společný podnik na výrobu domácích limonád. V den, kdy Coca-Cola oznámila svůj záměr vstoupit na nový trh, spadla cena akcií SodaStreamu o deset procent.

A to se ani pořádně neví, co konkrétně Coca-Cola s Green Mountain Coffee Roasters chystají. V paměti investorů asi stále zůstává podobný, již tři dekády starý pokus Coca-Coly ve spojení s výrobcem Bosch-Siemens o projekt Breakmate. Tedy zařízení, které vypadalo asi jako dnešní postmixové stroje ve fastfoodech a které tehdy skončilo neúspěchem.

Také v Česku roste SodaStreamu konkurence. Nedávno do tohoto segmentu vstoupila Kofola. Ve spolupráci s firmou Eta představila na přelomu roku značku Bublimo. Že potenciál vidí Kofola hlavně v Česku, dokazuje to, že zatím s Bublimem nejde na velký polský trh, kde přitom také působí.

"Zavedení značky bylo odstartováno reklamní kampaní v televizi a na internetu začátkem února. Vnímání značky zatím není měřitelné, a ani tudíž nemáme k dispozici žádná relevantní čísla, jak se nám s Bublimem daří. První statistiky prodejů budeme mít v následujících týdnech. Cílem je brzy dosáhnout významného tržního podílu v řádu desítek procent," říká za Kofolu její PR manažerka Jaroslava Musilová.

Daniel Birnbaum, nejvyšší šéf v SodaStreamu, se ale nebojí, že by konkurence mohla pozici jeho firmy na trhu oslabit. "Chtějí dělat zítra, co my děláme dnes, jak vzrušující..." Konkurence ale může na SodaStream zaútočit ještě jinak. Nedávno se totiž začalo živě spekulovat o tom, že by celou firmu SodaStream mohl chtít koupit další velký hráč na nápojovém trhu – firma Pepsi.

Související