Výroba hotových jídel a polotovarů byla nejrychleji rostoucí součástí hospodaření nenápadné, ale poměrně významné gastronomické firmy. JLV – dříve Jídelní a lůžkové vozy – zajišťující mimo jiné výhradní catering Českým drahám za minulý rok podle předběžných výsledků utržila 314 milionů korun, zisky má v jednotkách milionů.

Celkově je to jen o něco méně než v předešlém roce. S nadsázkou se dá říct, že stravování ve vlacích a obsluha lůžkových vagonů je jeden z nejjistějších byznysů v Česku. JLV paradoxně přišla o část loňských příjmů kvůli nové smlouvě s českým státním dopravcem.

"Její podmínky se negativně promítly do našeho hospodaření. Pokles jsme ale nahradili růstem výnosů z dalších rozvojových aktivit, díky nimž jsme se přiblížili výsledku předchozího roku," popisuje generální ředitel JLV Bohumír Bárta.

Kromě svého tradičního byznysu drží JLV ještě jedenáct obchodních značek, často spjatých s nádražími. Provozuje třeba jídelny Burger King či obchody Pont či Bio Point, dohromady má více než 500 zaměstnanců.

To, co však lidé vidí a hodnotí nejvíc, je jídlo ve vlacích. Bohumír Bárta přiznává, že jeho úroveň a se zlepšila až v posledních letech. Vliv měl například příchod vlaků Pendolino, které nabídly lepší prostředí pro cestování, ale i větší chuť lidí objednat si na palubě jídlo.

Pomyslný zlom - a tlak na České dráhy - však vytvořil hlavně příchod konkurence. Konkrétně RegioJetu Radima Jančury, který na podzim 2011 začal jezdit na trati mezi Prahou a Ostravou.

"Do té doby České dráhy neřešily gastronomii ve vlacích jako marketingový produkt. Radim Jančura se rozhodl jídlo tvrdě dotovat, aby dostal lidi do svých vlaků. Z Českých drah mi kvůli tomu hned druhý den volali," vzpomíná Bárta.

Tehdejší vedení Českých drah – v čele s Petrem Žaludou - v rámci konkurenčního boje samozřejmě chtělo nabídnout kvalitnější nebo aspoň srovnatelný catering. Manažeři vycházeli z předpokladu, že k tomu mají ČD lepší zázemí než Jančurův RegioJet, například restaurační vozy.

"Naším úkolem bylo připravit kvalitní a cenově dostupný širší servis hotových i minutkových jídel, což se myslím podařilo," domnívá se s odstupem dvou let šéf JLV Bohumír Bárta.

Na palubě Deutsche Bahn

V JLV mají 39procentní podíl České dráhy, zbytek drží soukromé osoby a různé investiční společnosti z dob kupónové privatizace. Navzdory velké provázanosti se státním dopravcem zajišťuje firma služby i pro jiné dopravce - zejména ale pochopitelně pro partnery Českých drah.

V Německu můžete využít i síťové jízdenky InterRail nebo jízdenky platné pro jednotlivé spolkové země.Například spolupráce s Deutsche Bahn, týkající se zhruba čtyř desítek lidí z JLV, představuje bezmála deset procent celkových tržeb společnosti.

V současném jízdním řádu jsou stevardi nasazovaní na noční vlaky Deutsche Bahn z Prahy do Kodaně a Curychu. V letní sezóně budou doprovázet německý vnitrostátní autovlak z Lörrachu do Hamburku. Kooperace obou firem trvá už od roku 2006.

Firma JLV se v minulosti pokoušela domluvit i s českými soukromými dopravci, RegioJetem a Leo Expressem. Tato mise ale úspěšná nebyla.

"Jednali jsme s Leo Expresem, ale jejich koncepce byla jiná než jsme nabízeli. RegioJet jde cestou dotování občerstvení, takže tam není prostor k jednání," dodává Bohumír Bárta.

Související