Ruští poslanci chtějí v zemi zakázat vysílání americké zpravodajské stanice CNN. Je to kvůli anketě o nevzhledných pomnících, v níž se na předním místě ocitl památník obětem druhé světové války v běloruském Brestu.

CNN výsledky soutěže později ze svého webu odstranila s vysvětlením, že podobné ankety nejsou v souladu s její redakční politikou.

Monumentální pomník Brestské pevnosti připomíná památku tisíců vojáků Rudé armády, kteří padli při obraně pevnosti při útoku nacistického wehrmachtu na SSSR v červnu 1941. Objekt, který v současnosti leží na území Běloruska, se stal jedním z hlavních válečných symbolů na východní frontě druhé světové války.

V hodnocení CNN se brestský pomník ocitl na druhém místě za památníkem obětem první a druhé světové války z chorvatského města Podgarić, vybudovaným v éře socialistické Jugoslávie.

"Tento gigantický zlostný voják vyrůstá z betonové masy a působí dojmem, že si chce jediným mohutným úderem podřídit Západ," napsala CNN v komentáři k sovětskému památníku v Brestu. V závěru hodnocení píše, že "i když je nevzhledný, o jeho velikosti a významu nikdo nepochybuje".

Návrh zablokovat v Rusku příjem vysílání CNN podal v horní komoře ruského parlamentu senátor Igor Morozov. "CNN stejně jako jiné podobné stanice musí znát míru, musí chápat, jaká hodnocení lze veřejně publikovat a jaká jsou kategoricky nepřípustná," prohlásil poslanec. Zařazení pomníku do kontroverzní soutěže označil za politicky nekorektní a za urážku ruského národa.

Proti anketě oficiálně protestovalo i ruské velvyslanectví v USA, oficiální protest vydalo i běloruské ministerstvo zahraničí.

Brest se nachází na hranicích Běloruska a Polska

Mapa

V nelichotivém seznamu se kromě obránců Brestu ocitl například severokorejský památník založení místní Korejské strany práce, turkmenský "oblouk neutrality" v Ašgabatu, nebo londýnská socha popové hvězdy Michaela Jacksona.

CNN nakonec tlaku ustoupila a anketu z webu odstranila. Na jejím místě se ocitl omluvný text. Podle stanice šlo o nepovedený pokus humorně komentovat světovou monumentální architekturu.

Opoziční televize může ztratit miliony diváků

Lavinu nekompromisní kritiky si koncem ledna vysloužil ruský opoziční televizní kanál Dožď za anketu spojenou se 70. výročím ukončení nacistické blokády Leningradu. Redakce návštěvníkům svých webových stránek položila otázku, zda nebylo za války východiskem město vydat a zachránit statisíce jeho obyvatel. Na následnou smršť odsudků reagoval televizní kanál omluvou. Anketa z webu zmizela.

Signál této televize poté přestali šířit někteří operátoři a stejný krok chystá distributor satelitního televizního signálu, Tricolor TV. Televizi může tak klesnou počet diváků ze zhruba 17 milionů na přibližně pět set tisíc.

Související