V Praze spolu mluví špičky českého maloobchodu o budoucnosti svého byznysu. Začala největší tuzemská konference obchodníků Retail Summit, jejíž dvacátý ročník hlásí rekordní účast. Na dvoudenní konferenci přijelo přes 1000 lidí. České obchodníky trápí především malá ochota tuzemských zákazníků utrácet a tvrdý konkurenční boj, který tlačí ceny nízko.

Na summitu už promluvil mimo jiné ekonom Tomáš Sedláček. Podle něj není nespokojenost a negativní naladění v Česku na místě.

"Naše ekonomika není v depresi, naše ekonomika trpí maniodepresivitou a to je úplně jiná nemoc," říká Sedláček s tím, že vývoj české ekonomiky v posledních dvaceti letech je přirozený a nedá se čekat, aby tuzemské hospodářství pouze lineárně rostlo.

Sedláček byl jedním z prvních řečníků letošního setkání nazvaného "Jak uspět v nejistých časech". Titul naznačuje, že situace v tuzemském maloobchodě se stále nelepší. Podobně jako v posledních letech tak setkání obchodníků provází především otázka, jak se prosadit v těžkém a velmi konkurenčním trhu.

"Současná doba se projevuje strachem z nejistoty. A ten strach vyplývá z nepochopení," řekl k tématu v úvodní částí na Retail Summitu další z ekonomů Milan Zelený, který působí na Fordham University New York.

Mluvili pochopitelně ale i samotní obchodníci. Hlavní výsledek úvodního panelu se dá shrnout takto: český zákazník je náročný a musíme o něj mnohem víc bojovat než dřív. Přední tuzemští obchodníci se shodli, že situace v českém obchodě nebude ani letos lehká.

"Musíme se bavit o porozumění tomu, jak například digitalizace mění nakupování, kde jsou oblasti, ve kterých jsou i nyní nové příležitosti," řekl na konferenci například šéf velkoobchodů Makro v Česku Axel Hluchy (na snímku).

Axel Hluchy, MakroZa jednu z hlavních výzev nejbližší doby označil to, že se obchodníci musí vyrovnat s digitální revolucí. Právě Makro, které nyní 80 procent prodejů uskutečňuje v kamenných prodejnách, očekává, že příští rok to už bude jen polovina. Druhá polovina pak bude právě z e-shopu.

Šéf tuzemského Makra si také všímá toho, že jeho obor lidé v Česku vnímají většinou negativně. "Obchod má v Česku relativně špatnou pověst, zasloužili bychom si přitom lepší vnímání," řekl Axel Hluchy s tím, že je potřeba rozjet férový a konstruktivní dialog.

Obchodní řetězce podle něj v Česku investují velké částky, zvyšují zaměstnanost a podobně. "Nikdo ale nemluví o pozitivních věcech které jsme přinesli," posteskl si Hluchy.

V odlišení bude síla

Podle Zdeňka Skály z výzkumné společnosti Incoma GfK se dá čekat, že v nejbližší době budou přibývat především menší prodejny a obchodníci se budou snažit o využití netradičních komunikačních kanálů. "Je tu nyní výrazná dominance velkoplošných formátů. To znamená, že všichni soutěží o průměrného zákazníka, všichni soutěží o všechny," uvedl Skála.

Pečivo, potraviny (ilustrační foto)Odlišit se chtějí sítě menších českých obchodů hlavně sázkou na regionální potraviny a blízkost prodejen. "Zaměříme se víc i na čerstvost potravin. Letos postavíme síť vlastních pekáren v Česku," řekla na konferenci Klára Dubská ze společnosti CBA Nuget a CBA CZ. Ta v tuzemsku sdružuje ve franšíze desítky tradičních obchodů.

Také Franz Josef Kral ze společnosti JIP východočeská zdůraznil, že malé obchody jsou obzvlášť v současné době ve výhodě proti nadnárodním řetězcům. "Jsme schopní mnohem rychleji reagovat na potřeby a přání našich zákazníků," dodal Kral.

Mezi hlavními řečníky prvního dne jsou například také Christian Verschueren, generální ředitel EuroCommerce, nebo předseda představenstva společnosti Ahold ČR Jesper Lauridsen.

Výše citovaný ekonom Milan Zelený hovořil především o potřebě porozumění podstaty problému.

"Současná doba se projevuje strachem z nejistoty. A ten strach vylývá z nepochopení. Procházíme unikátní situací i ve světě," řekl Zelený.

Dodal k tomu, že musíme současné situaci nejprve porozumět. Jenže toho se podle něj špičky ekonomiky i politiky většinou bojí. "Musíme znát důvody, proč se něco děje," uvedl Zelený.

Inspirací jsou ovocná piva

"To, co přichází, je úžasný svět," dodal s nadějí Zelený s tím, že inspirativním příkladem pro dnešní generaci může být například Jeff Bezos. Pochopil dobu a využil ji, my jen závidíme.

Mírného optimismu se nebál ani jeden z dalších řečníků prvního dne konference Paolo Lanzarotti z Plzeňského Prazdroje. "Všechno se nyní mění. Jediná jistota v dnešní době je nejistota," řekl Lanzarotti.

Vyzdvihl například význam hledání nových příležitostí, jako ukázkový příklad ze svého oboru uvedl například piva s ovocnými příchutěmi.

Retail Summit pokračuje dál

Tématem hlavního odpoledního bloku jsou trendy obchodu a příklady úspěšných řešení. Jannis Samaras, spolumajitel a generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko, začal netradičně s vtipem a rodinnými historkami.

"Snažil jsem se vždycky propašovat lahvičku s nápojem Ugo do multikina, jediného na severními Moravě, kam jsem chodil. Asi tam chtějí mít jen CocaColu," vyprávěl například Samaras své první kontakty s nápoji Ugo, které později Kofola koupila.  

S pozitivním přístupem pokračoval po Samarasovi i Oldřich Bajer. Ten na konferenci obchodníků vystupuje za nákupní portál Zoot. "Chceme ukázat, jak se snažíme na internetu něco rozjíždět a být trochu inspirativní," řekl Bajer.

Než se dostal ovšem ke své prezentaci, s ironickým úsměvem komentoval současné snahy a lobbing politiků, kteří se snaží dostat do Česka investici Amazonu.

"Politici se budou divit, až to tu Amazon rozjede ve velkém a ukáže jim perfektní daňovou optimalizaci,“ komentoval Bajer s tím, že dřív nebo později určitě Amazon v Česku nebude chtít provozovat jen distribuční centrum, ale začne zde i aktivně působit.

Bajer: Demokratizujeme módu v Česku

Oldřich Bajer (Zoot) zdůraznil, že internetové obchody přitom nemusí fungovat jen přes nejnižší ceny a mohou dávat smysl i z pohledu marží. Ideální příležitost vidí v internetovém prodeji oblečení.

"Ženy i muži mají problém s tím, že se tu potkávají ve stejném oblečení. Není tu v kamenných obchodech místo pro jiné malé značky," vysvětluje myšlenku nákupního portálu Zoot, který se zaměřil právě na v tuzemsku neznámé značky, nyní jich nabízí přes 250.

"Tohle by v kamenných obchodech nemohlo fungovat, možná v Praze, ale jinde ne. Tady je internet cestou. Naším modelem není podrývat trh nízkou cenou a zadusit internetový byznys s módou," dodal Bajer.

Odmítl také oddělování eshopů a kamenných prodejen, které se stále víc propojují. To je i příklad Zootu.

"Kamenné výdejny radosti jsou základem,“ dodal Bajer s tím, že podnik má nyní 5 výdejen v Česku a do léta by chtěl jejich počet až zdvojnásobit.

Nové obchodní příležitosti

"Na českém trhu je spousta příležitostí, ale musíme si uvědomit omezení velikosti našeho trhu," říká Jakub Havrlant za společnost Rockaway.

V jednom z podvečerních panelů Retail Summitu se diskutuje o nových obchodních příležitostech. Ty přitom nemusí být zdaleka jen v oblasti IT, jak se někdy může zdát.

Ukázkovým příkladem tak je Lucie Harnošová, která vybudovala v posledních letech netradiční obchody Brána k dětem. "Je zapotřebí pochopit příležitost," říká k tomu investorka Marta Nováková s tím, že nejdůležitější je, aby člověk svému projektu věřil a s nasazením se mu věnoval.  

Související