Specialisté dokáží pomocí měření určit, jak bylo školení účinné a co konkrétně firmě přineslo. "Pokud si nehlídáme, jestli školení plní účel, pak ho plnit nebude," říkají expertky na vzdělávání  Ester Danelová a Magdalena Vyletová ze společnosti Image Lab.

Proč myslíte, že je důležité, aby si firmy měřily efektivitu školení, která pořádají pro své zaměstnance?

Ester Danelová: Firemní vzdělávání má mít smysl, má k něčemu vést. Pokud si nehlídáme jestli plní účel, který plnit má, pak ho plnit nebude. Vlastně nemám moc ráda slovo vzdělávání. Zavádí lidi v představách do školních lavic a o tom to není. Nechceme sledovat, co se po osmi hodinách sezení na místě lidem zachytí v kůře mozkové. Podívejme se na to jinak. Máme nějaký byznys cíl. A abychom jej byli schopni splnit, potřebujeme určité schopnosti a dovednosti. Buď najmeme někoho, kdo je má, nebo se v nich sami posuneme a pak potřebujeme posun měřit.

Jaké jsou metody měření efektivity školení? 

Ester Danelová: Na začátek a konec programu můžeme například zařadit takzvané development centrum, kde účastníci projdou sérií úloh a modelových situací a zkušený hodnotitel dovede říct, jak se v měřených dovednostech posunuli. Dostanou také podrobnou závěrečnou zprávu a impulzy k rozvoji do budoucna. Jindy se hodí znalostní testy nebo testy, které umí posoudit, jestli člověk určitou informaci nejen přijal, ale také, jak s ní dovede pracovat, jak jí rozumí, jestli dovede analyzovat, syntetizovat, přirovnávat, aplikovat ji v různých kontextech. To umí například testy založené na Bloomově taxonomii. Zpětná vazba 360 se zase dívá na posun v chování účastníků pohledem jejich kolegů, nadřízených i podřízených. Nástrojů je mnoho a jejich použití se odvíjí od cílů, kam celý rozvojový program spěje.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru