Neexistující napojení na D1 komplikuje příchod Amazonu do průmyslové zony v brněnských Černovicích. Zastupitelé města totiž v úterý odmítli schválit smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o stavbě dálničního sjezdu. Zajištění dopravního napojení je přitom podmínkou k tomu, aby město mohlo Amazonu prodat pozemky.

Celá investice se tak komplikuje, protože Američané chtěli mít jasno do konce ledna. Distribuční centrum chtěli začít stavět co nejdřív, aby už v září obří překladiště fungovalo. Centrum má zabírat plochu 95 tisíc metrů čtverečních.

Zastupitelstvo ale bude o stavbě Amazonu znovu jednat až na březnovém zasedání. "Měli jsme dvě možnosti. Vrabce v hrsti, nebo holuba na střeše. Neschválením smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic jsme se rozhodli pro holuba na střeše. Amazon tady chceme a budeme o tom nadále jednat, nyní ale záleží na americké společnosti, jak se k tomu postaví," reagoval náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD).

Někteří zastupitelé nevěří termínům, které ŘSD slibuje: povolení letos v září, hotová stavba nájezdu do tří let. Politici ale pochybují, že za tuto dobu je možné projekt dokončit.

 

Konec ledna byl termín vázaný smlouvou mezi Amazonem a developerskou firmou CTP, jež měla pozemky pro výstavbu odkoupit. "Pokud Amazonu sdělíme informaci, že se smlouva neschválila a situace je stále otevřená, nemůžeme garantovat, jak se firma zachová a bude postupovat. Rozhodně to ale není pozitivní informace a rozhodnutí zastupitelů může mít fatální dopad," uvedl regionální ředitel pro jižní Moravu CTP Tomáš Budař.

Amazon se může rozhodnout odejít na jiné místo, kde by centrum mohl postavit. "Není totiž jistota, že se to v březnu schválí. Mohou se tak dívat po Slovensku nebo Rakousku. Pohráváme si ještě s myšlenkou, že bychom požádali primátora o dřívější svolání zastupitelstva. Variant je více," dodal Budař.

Město teď počká na vyjádření Amazonu. Pokud se s ním nedomluví, nabídne nejspíš prostor jiným investorům.

Smlouva s ŘSD měla zajistit napojení na D1 za miliardu korun, které by mohlo stát nejdříve ve druhé polovině roku 2017. Do té doby by nákladní auta jezdila přes přilehlé čtvrti. V Tuřanech a Slatině je přitom už dnes mimořádně hustý provoz. Právě kvůli zvýšené dopravě se proti stavbě postavili lidé ze sdružení Čisté Tuřany.

"K záměru otevřít tu logistické centrum máme několik výhrad. Je to například chybějící obchvat, dlouho slibované, avšak dosud nevybudované sjezdy a napojení na důležité tepny, nepočítá se s využitím železnice, která k zájmovému území těsně přiléhá, což je nelogické," vysvětlovala hlavní problémy Hana Kašpaříková, jednatelka občanského sdružení Čisté Tuřany.

Amazon nabízel kompenzační řešení do doby výstavby a také přislíbil, že zaměstná nejméně 1500 lidí, v období před Vánocemi ještě více.

Internetový obchod, který funguje pod nynějším názvem od roku 1995, má problémy se svými záměry i v Dobrovízi u Prahy. Lidé stavbu obří halu odmítli v referendu. Obec se také stejně jako nedaleká Hostouň odvolala proti rozhodnutí stavebního úřadu, který povolil změnu územního plánu. V průmyslové zóně u Dobrovíze měly podle původního plánu stát pouze čtyři menší haly.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru