Kliknutí myší z pohodlí domova místo dlouhých hodin strávených v dopravních zácpách a frontách v přeplněných obchodech s předraženým a často falšovaným zbožím.

Obyvatelé dvacetimilionového nigerijského velkoměsta Lagos si zvykají na první "e-shopy". A německá firma Rocket Internet, která je kromě Nigérie zavádí i v dalších zemích Afriky, Latinské Ameriky a Asie, věří, že budou mít úspěch.

Potenciál je velký. Například právě Nigérie, kde žije 160 milionů lidí, je bohatá na ropu a její ekonomika loni vzrostla o šest procent. Letos se očekává dokonce sedm procent. Katastrofálně špatná infrastruktura, nedostatek prostoru, byrokracie a rozsáhlá korupce ale přispívají k tomu, že ve městě je jen několik velkých, a navíc nekvalitních kamenných obchodů.

Pro ty, kdo nemohou jet nakupovat do Londýna či New Yorku, jsou tak nové e-shopy záchranou.

"Dodáváme zboží do pěti dnů. Nesmíme si dovolit žádný výpadek v kvalitě," popsal časopisu Economist manažer Jeremy Hodara, který loni stál u zrodu největšího a nejúspěšnějšího nákupního serveru v zemi s názvem Jumia. Ten kromě Nigérie nabízí zboží též v Keni, na Pobřeží slonoviny či v Jihoafrické republice.

Hodara ho vytvořil na zakázku německé firmě Rocket Internet, kterou vlastní trojice bratrů Samwerových, internetových magnátů, již v Evropě pomohli rozjet alternativu amerických portálů eBay či slevového serveru Groupon. A stejným firmám je pak také prodali.

Kromě Afriky německá společnost investuje třeba v jihovýchodní Asii, kde s pomocí konsorcia investorů s 250 miliony dolary rozjíždí on-line obchod s názvem Lazada. Působí v Malajsii, Vietnamu, Thajsku a na Filipínách a na Facebooku má už tři miliony fanoušků. Pro země v Latinské Americe pak zase Rocket Internet bratrů Samwerových loni založil internetový obchod Linio.

Kam se bojí Amazon

V zemích, kam se zatím velké americké řetězce typu Amazon neodvažují, postupují Němci metodou pokusu a omylu. Loni sice měly jejich obchody po světě obrat tři miliardy dolarů, mnohé ale nebyly ziskové.

Zakladatelé to však za velkou katastrofu nepovažují - podnikají v padesáti zemích světa. "Jakmile vidíte, že byznys neroste tak, jak si představujete, jdete prostě z té země pryč," vysvětloval Marc Samwer na nedávné konferenci v Berlíně.

Jumia, nová pobočka v Africe, si získává popularitu poměrně rychle. Jen v Nigérii si zboží - od elektroniky přes potraviny až po dětské hračky - objednají denně čtyři tisíce lidí. A před Vánocemi jí vzrostl obrat o čtyřicet procent. Není tak problém s poptávkou jako spíše s placením. On-line plateb se v Nigérii, zemi proslulé internetovými podvody, lidé stále bojí. Odmítají i jakékoli platby předem - platí se nejčastěji hotově, a to až při převzetí zboží.

"Logistika je pro nás klíčová," řekl agentuře Bloomberg Tunde Kehinde, devětadvacetiletý Nigerijec, který Jumii pomáhal rozjet. "Aby lidé uvěřili, že nejde o podvod, musíme za každou cenu dodat zboží v domluvený den."

Právě proto poslal desítky lidí do nigerijských firem, aby vysvětlovali principy e-shopů. Pak najal dvě stovky motocyklů a dodávek, v nichž se doručují balíky. Pro sklad Jumie se stovkou tisíc druhů zboží navíc zvolil strategicky výhodné místo, přímo u lagoského letiště.

Kehinde, absolvent Harvardovy univerzity, uvedl, že nigerijská Jumia má obrat několik milionů dolarů měsíčně a každý měsíc stabilně roste téměř o dvacet procent.

Zda se on-line obchod brzy dostane do zisku a začne německým investorům vydělávat, je zatím nejisté. S rostoucí poptávkou totiž rostou také náklady na dopravu. Přesto myšlenku "afrického Amazonu" začínají kopírovat už i mnozí místní podnikatelé.