O fungování kolosu s ročními tržbami přes 60 miliard dolarů a sedmi desítkami tisíc zaměstnanců si Hospodářské noviny povídaly s autorem knihy The Everything Store, která vyhrála prestižní anketu britského deníku Financial Times a investiční banky Goldman Sachs o nejlepší ekonomický titul roku 2013.

Reportér týdeníku Bloomberg Businessweek Brad Stone patří k předním americkým autorům věnujícím se technologickým společnostem. Ve své nové knize sepsal příběh největšího internetového obchodu a jeho zakladatele a šéfa Jeffa Bezose. 

V Česku se nyní řeší, zda tu Amazon otevře dvě velká logistická centra. Údajně nabídne až deset tisíc pracovních míst. Jaké to je, pracovat pro Amazon?

Jsou dvě rozdílné zkušenosti z práce pro Amazon. Deset měsíců v roce to může být celkem slušné místo. Když budu mluvit za USA, zaměstnanci Amazonu berou o něco větší platy než jejich kolegové z jiných diskontních obchodních řetězců.

Mají nárok na akcie, mají plné úvazky. Dělají pro firmu, která se prudce rozvíjí, takže mají i šanci na osobní posun a zlepšování se.

Pak ale přijdou poslední dva měsíce roku a dojde ke změně. Amazon, tak jako řada dalších firem, je kolem Vánoc mimořádně vytížený a pracovní podmínky v jejich skladech se rázem stanou tristními. Najmou se tisíce brigádníků, kteří musí dělat mnohem tvrději, mají minimální pauzy na oběd, nemají ani takové benefity jako řadoví zaměstnanci.

Vlastně nejsou chápani ani jako zaměstnanci, ale jako levný, nahraditelný zdroj. Všichni musí pracovat velmi tvrdě, velmi dlouho, nachodí spoustu kilometrů. To je také důvod, proč se v některých zemích zaměstnanci Amazonu proti těmto podmínkám bouří. Amazon se snaží držet své náklady co nejníž.

Nespokojenost mezi zaměstnanci Amazonu probleskuje všude, nebo jen někde? Teď se to hodně řeší v Německu.

Bezos a Amazon

Počátky na Wall Street

Jeff Bezos předtím, než v roce 1994 začal prodávat knihy po internetu, pracoval převážně ve finančnictví na Wall Street, byl u toho, když tam začaly pronikat ve velkém počítače.

Od knih na burzu

Amazon.com se původně jmenoval Cadabra, firmu Bezos založil v roce 1994, na internetu začala fungovat o rok později. Nejprve prodávala knihy, postupně ale přidávala další sortiment. V roce 1997 šla společnost na burzu.

Celosvětový kolos

Pro Amazon momentálně v celém světě pracuje na 70 tisíc lidí, v roce 2012 měl tržby přes 60 miliard korun. Bezos je nadále jeho CEO a také spolumajitelem.

Problém je stejný v USA i jinde. Popravdě řečeno, v německých centrech, kde má Amazon aktuálně problémy, jde o menší část zaměstnanců, kteří stávkovali. Na druhou stranu, práce v Amazonu je sice těžká, ale je to práce a řada lidí je za ni ráda.

Firma udělala v minulosti některé chyby, třeba v Americe postavili sklady a dali do nich špatnou klimatizaci, takže lidé pak končili v nemocnici, protože tam bylo příliš horko. Takže nejsou perfektní, ale průběžně se učí a dělají kroky vpřed, ačkoli vždycky zůstanou firmou, která chce mít co nejnižší náklady.

V Amazonu existuje jakýsi rozpor - na jednu stranu chce, aby lidé byli oddanými zaměstnanci, aby pro firmu dýchali, na druhou stranu s částí z nich zachází velmi cynicky, bere je jako levný zdroj práce v prosinci a v lednu.

A co zakladatel Amazonu Jeff Bezos, jaký to je šéf?

Jeff Bezos má podobně jako další technologičtí vizionáři typu Steva Jobse z Applu, Larryho Page z Googlu či Larryho Ellisona z Oraclu velmi vysoké nároky a od ostatních chce, aby jim dostáli. Aby měli velké nápady, aby neustále vyvíjeli něco nového, aby se nebáli riskovat.

Na zaměstnance, kteří zaostávají za jeho standardy, dokáže hodně tlačit, až jsou velmi nešťastní. Amazon může být náročné místo, kde pracovat. Ale zároveň se jim podařilo vybudovat takovou firemní kulturu, že jsou schopní přicházet s inovacemi v řadě rozdílných směrů.

Takřka denně přicházejí s nějakým novým oznámením, naposledy ohlásili, že chtějí doručovat zásilky lidem pomocí dronů.

Jeff Bezos se vidí jako muž s posláním. Steve Jobs byl stejný. Když chcete pro Amazon pracovat, s touhle vizí musíte souznít, musíte jí věřit.

Není ale překotný rozvoj Amazonu tím, co může řadu talentovaných lidí odrazovat? Jeden český manažer mně popisoval, že práci pro Amazon nevzal, protože si nebyl jist, co by dělal za pár měsíců, kam by ho firma poslala...

Rozhodně. V Amazonu funguje princip vnitřního pohybu, je to jedna ze stížností, které se objevují. Historie zná řadu případů společností, které vyrostly tak rychle a do takové velikosti jako Amazon a měly pak problémy s vnitřní strukturou. To je jedna z velkých výzev, aby našli systém, jak ukočírovat ten jejich překotný rozvoj.

A mají ten recept?

Poslední čtyři roky jsme svědky toho, že Amazon zpomalil a snaží se něco dělat, rozhodli se s tím chaosem začít bojovat. Chtějí být jako Apple nebo Google. Otevřeli ohromná logistická centra a ta fungují. Amazonu se podařilo chaos dobře skrýt, objednáte-li si něco přes internet, dorazí to domů. Prostě to funguje.

Amazon se řadí mezi přední technologické firmy, jako jsou Google, Apple, Facebook. On se od nich ale dost liší, a to nejen jinou pracovní kulturou, že?

Je to tak. Amazon si vybral svým způsobem nejtěžší byznysový model. Twitter, Google nebo Facebook vyvinuly technologie, které jim umožňují růst jim samotným navzdory. Twitter měl velké technické obtíže, rozpoutala se v něm válka ve vedení, ale stejně šel nahoru.

U Amazonu to bylo jinak, Jeff Bezos si vybral tvrdý byznysový model - vymyslet, jak prodávat lidem zboží po internetu a jak jim ho dodat co nejlevněji a nejrychleji. Firma už mohla být desetkrát mrtvá, ale Bezos vymyslel, jak ji udržet na živu.

Dodávali, a tak přežili

Čím to, že Amazon přežil známou internetovou bublinu, která splaskla kolem roku 2000 a doplatila na to řada do té doby ambiciózních webových firem?

Prostě dodávali zásilky. Do té doby rostli za každou cenu, dělali řadu akvizic, nepřetržitě najímali nové lidi. Bezos ale ukázal svou všestrannost. Propustil spoustu lidí, zavřel některé provozy, omezil produktovou nabídku.

Investoři po něm chtěli vidět zisky a on vymyslel, jak to zařídit. Tehdy spousta akcionářů uvěřila, že on je správným generálním ředitelem, předtím existovaly jisté pochybnosti. Přesvědčil je, že dokáže firmu řídit za různých ekonomických podmínek.

Vždyť zisky ale právě Amazon moc nevykazuje. Nebo to vidíte jinak?

Popravdě bych řekl, že Amazon je mimořádně zisková firma, jen to umí dobře skrývat. Stále jsou v růstovém cyklu - investují do nového hardwaru, do výzkumu, expandují do nových zemí, jako je Česká republika, rozšiřují produktové portfolio. V Americe rozjíždějí například obchody s potravinami.

Předpokládám, že příští rok bude Amazon investorům chtít dokázat, že má ziskový potenciál. Investoři jsou ale přesvědčeni, že Amazon je příští Walmart nebo příští Tesco, momentální propady a výkyvy je nezajímají. Vezměte si, že když Amazon ohlásí čtvrtletní propad, tak akcie firmy na to zareagují tak, že stejně posílí.

Mimochodem, jak se vaše knížka The Everything Store prodává - jde jí to lépe na čtečce Kindle právě od Amazonu, nebo se více daří staromódní, tištěné verzi?

Přesně o tohle jsem se vsadil se svým nakladatelem. Já tvrdil, že elektronické verzi se povede lépe než té tištěné. A zatím tomu tak je, byť ne s nějakým výrazným rozdílem. E-kniha má zatím něco přes padesát procent prodejů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru