Češi na internetu nakoupí rok od roku více dárků pod stromeček. Svědčí o tom alespoň čísla největších oslovených českých e-shopů, kterým významně rostly zisky ve srovnání s loňskými svátky.

Ačkoli internetoví obchodníci nechtějí zveřejňovat absolutní čísla, udávají procentuální nárůsty. Mall.cz hlásí předvánoční tržby o 40 procent vyšší než loni, Kasa.cz o 8 procent a i největší český e-shop Alza.cz tvrdí, že objem jím prodaného zboží meziročně "mírně stoupl".

Ještě strmější nárůst tržeb než klasické e-shopy hlásí český slevový portál Slevomat - tomu meziroční předvánoční tržby stouply o polovinu.

Kromě navýšení obratů bylo největší změnou prodloužení letošní nákupní sezony, o které se postarala bankovní rada ČNB. "Vánoční sezona začala letos 100procentním nárůstem tržeb prakticky ihned po intervenci ČNB, tedy zhruba o měsíc dříve než obvykle," popisuje letošní neobvyklé chování zákazníků mluvčí Alza.cz Oldřich Kurz. To samé zní i od konkurence.

"V našich letošních top deseti nákupních dnech se neobvykle objevily i dva listopadové dny. Bylo to způsobeno jak strachem ze zdražování kvůli intervencím ČNB, tak i akcí s názvem Den dopravy zdarma," vysvětluje letošní netradiční nákupní špičky mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.  

Také údaje e-shopu Kasa.cz letos hovoří přímo o dvou vrcholech předvánoční nákupní sezony. Ačkoli dvěma dny s nejvyšším počtem odbavených objednávek se stal 10. a 16. prosinec, Kasa.cz registrovala podstatně větší zájem o nabízené produkty již od listopadu. "Zboží si zákazníci v našich prodejnách vyzvedávali hojně i poslední předvánoční víkend, a dokonce ještě na Štědrý den dopoledne," dodala marketingová ředitelka e-shopu Andrea Čižmářová. 

Hlavní těžiště se ale stále drželo ve dnech přibližně týden před Štědrým dnem. "Letos to nebyl jeden výrazný den, ale hned tři, a to pondělí 16., úterý 17. a středa 18. prosince. Tržby v těchto dnech byly prakticky stejné a v každém z nich výrazně přesáhly 100 milionů korun. Jen během těchto tří dnů jsme expedovali téměř 100 tisíc objednávek," popisuje za Alza.cz Kurz.

Sekyrka s žehličkou porazily iPhone

Zajímavý je pohled na to, jaké zboží lidé objednávali. Souhrnně podobně jako loni vítězily chytré mobilní telefony, tablety a letos ve větší míře i herní konzole. 

Ale při pohledu na žebříčky konkrétních výrobků na Mall.cz je jasné, že předvánoční nákupy rozhodně neovládá jen multimediální elektronika. Nejprodávanějším produktem vůbec byl sice konkrétní smartphone (Sony Xperia L) a záda mu kryl tablet (Prestigio MultiPad PMP5780). Pak už ale na řadu přichází žehlička, sodovkovač nebo značková sekerka.

A není to poprvé, co dostalo více zákazníků tohoto e-shopu pod stromečkem sekyrku než třeba nový iPhone. Tyto užitečné dárky se v první desítce drží dva až tři roky, tedy trvaleji než sezonní hity. 

Více než předměty, které lidé najdou pod stromečkem, se tak mění způsob, jakým se k nim dárek dostane. Čím dál častěji si pro ně totiž obdarovávající chodí do takzvaných výdejních míst. "Zákazníci si ve více než 60 procentech případů přišli své zboží vyzvednout do některého z Kasahousů, pouze menšina jich volila dopravu zboží na uvedenou adresu," ilustruje Kamil Pittner za Kasa.cz úpadek dříve populárních dobírek. 

Slevomat.cz dosáhl miliardového obratu

Poněkud jiné trendy vykazuje slevový portál Slevomat.cz. S velkými e-shopy ho ale spojuje meziroční růst. "Obrat Slevomatu byl v předvánočním období v meziročním srovnání téměř o 50 procent vyšší, což je o 20 procent více, než jsme očekávali," okomentoval výsledky ředitel portálu Peter Irikovský. 

Zároveň poukázal na důležitost vánočního a předvánočního období vzhledem k tržbám za celý rok. "Za poslední čtyři měsíce roku utržíme více než za prvních osm měsíců. Denní prodeje v maximech dosahují i více než čtyřnásobku průměru prvních osmi měsíců," ilustruje nákupní špičku. 

Jiné údaje už ale Slevomat hlásí v nejprodávanějších položkách. Zde totiž tradičně nemá své místo elektronika, ale služby. "U nákupu vánočních dárků šlo hlavně o zážitky. Tedy například čas strávený na leteckém simulátoru, masáže, gurmánské zážitky nebo wellness pobyty. Prodávaly se i módní doplňky, u kterých není nutné řešit velikost. Například hodinky nebo šály," dodal Irikovský.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru