Petr Karásek (49)

Vzdělání:
- Absolvoval Vysoké učení technické v Brně (obor konstrukce dopravních strojů).
- Titul MBA získal na Sheffield Hallam University.
- Dále vystudoval korporátní a obchodní právo na právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.

Kariéra:
- V Karose Vysoké Mýto (dnes Iveco Czech Republic) začínal jako konstruktér, posléze byl obchodním ředitelem a členem představenstva.
- Byl ředitelem Škody Transportation v době její restrukturalizace.
- Je místopředsedou České asociace interim manažerů a externě přednáší na VŠE a ČVUT.
- V říjnu se stal krizovým ředitelem Tatry Kopřivnice.

Soukromí:
- Ženatý, dvě děti.

Tatra se musí inspirovat u firem, jako je výrobce autobusů SOR Libchavy či brněnský Zetor. V rozhovoru, který najdete v aktuálním dvojčísle týdeníku Ekonom, to tvrdí její ředitel Petr Karásek. Za vzorovou považuje i tvrdou restrukturalizaci Kamazu. "Když to dokáže ruský výrobce nákladních aut, proč by to nemohla dokázat Tatra? Jen se musí tatrováci přestat dívat do zpětného zrcátka," zdůrazňuje manažer, který poslal zaměstnance na "brigádu" do Vysokého Mýta, aby pomáhali v předvánoční špičce při výrobě autobusů Iveco a poznali, jak se pracuje jinde.

V době exekuce Tatry jste se k automobilce stavěl velmi kriticky. Co vás vůbec přimělo, že tu nyní působíte jako ředitel?

Možná právě proto, že jsem snad nikoli nezasvěceně diskutoval o možnostech, které se Tatře naskýtaly, jsem byl novými vlastníky požádán, ať tedy zkusím připravit detailní analýzu situace. Po tom následoval další logický krok, tedy návrh, co by bylo možné s Tatrou dělat, aby se zachránila a v budoucnu i rozvíjela. Akcionáři návrh posoudili a z různých možností zvolili právě tento. Přirozeně měli zájem, abych se ujal odpovědnosti za jeho realizaci.

Jedním z problémů Tatry bylo, že neměla jednoznačného majitele a její generální ředitel musel sloužit mnoha pánům. Jak je to nyní, když má dva vlastníky?

Vlastníci postupují velmi konzistentně, takže zatím není v tomto bodě co komentovat.

A jaké jsou hlavní závěry vašeho zkoumání situace Tatry?

Tatra žila příliš pohledem do historie a nebyla dostatečně ochotná uvažovat o změně svého způsobu myšlení a práce. V posledních 20 letech trpěla častými změnami strategie, směrů, organizace, vlastníků i managementu a neměla jasné zaměření na trhu - mířila na velké množství různých terčů. Koncepce výrobků, založená v minulosti, už sama o sobě neposkytuje dostatečnou konkurenční výhodu. Technologická základna a výrobní procesy již také neodpovídají současným potřebám. V době svého vzniku byly promyšleny velmi dobře, jenže svět se za oněch 40 let podstatně změnil. Z toho jasně vyplývá, na co se musíme zaměřit.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru