Petr Karásek (49)

Vzdělání:
- Absolvoval Vysoké učení technické v Brně (obor konstrukce dopravních strojů).
- Titul MBA získal na Sheffield Hallam University.
- Dále vystudoval korporátní a obchodní právo na právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.

Kariéra:
- V Karose Vysoké Mýto (dnes Iveco Czech Republic) začínal jako konstruktér, posléze byl obchodním ředitelem a členem představenstva.
- Byl ředitelem Škody Transportation v době její restrukturalizace.
- Je místopředsedou České asociace interim manažerů a externě přednáší na VŠE a ČVUT.
- V říjnu se stal krizovým ředitelem Tatry Kopřivnice.

Soukromí:
- Ženatý, dvě děti.

Tatra se musí inspirovat u firem, jako je výrobce autobusů SOR Libchavy či brněnský Zetor. V rozhovoru, který najdete v aktuálním dvojčísle týdeníku Ekonom, to tvrdí její ředitel Petr Karásek. Za vzorovou považuje i tvrdou restrukturalizaci Kamazu. "Když to dokáže ruský výrobce nákladních aut, proč by to nemohla dokázat Tatra? Jen se musí tatrováci přestat dívat do zpětného zrcátka," zdůrazňuje manažer, který poslal zaměstnance na "brigádu" do Vysokého Mýta, aby pomáhali v předvánoční špičce při výrobě autobusů Iveco a poznali, jak se pracuje jinde.

V době exekuce Tatry jste se k automobilce stavěl velmi kriticky. Co vás vůbec přimělo, že tu nyní působíte jako ředitel?

Možná právě proto, že jsem snad nikoli nezasvěceně diskutoval o možnostech, které se Tatře naskýtaly, jsem byl novými vlastníky požádán, ať tedy zkusím připravit detailní analýzu situace. Po tom následoval další logický krok, tedy návrh, co by bylo možné s Tatrou dělat, aby se zachránila a v budoucnu i rozvíjela. Akcionáři návrh posoudili a z různých možností zvolili právě tento. Přirozeně měli zájem, abych se ujal odpovědnosti za jeho realizaci.

Jedním z problémů Tatry bylo, že neměla jednoznačného majitele a její generální ředitel musel sloužit mnoha pánům. Jak je to nyní, když má dva vlastníky?

Vlastníci postupují velmi konzistentně, takže zatím není v tomto bodě co komentovat.

A jaké jsou hlavní závěry vašeho zkoumání situace Tatry?

Tatra žila příliš pohledem do historie a nebyla dostatečně ochotná uvažovat o změně svého způsobu myšlení a práce. V posledních 20 letech trpěla častými změnami strategie, směrů, organizace, vlastníků i managementu a neměla jasné zaměření na trhu - mířila na velké množství různých terčů. Koncepce výrobků, založená v minulosti, už sama o sobě neposkytuje dostatečnou konkurenční výhodu. Technologická základna a výrobní procesy již také neodpovídají současným potřebám. V době svého vzniku byly promyšleny velmi dobře, jenže svět se za oněch 40 let podstatně změnil. Z toho jasně vyplývá, na co se musíme zaměřit.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru