Je docela jedno, že je Česká republika vnitrozemský stát bez přístupu k moři. Bez námořní dopravy by lidé v celé Evropě, Česko nevyjímaje, měli dosti chudé Vánoce. Tři čtvrtiny veškerého zboží, jež dnes putuje do Evropské unie, totiž plují po moři.

Přes přístavy projde dokonce i 37 procent zboží v rámci EU. Na globálním obchodu se pak námořní doprava podílí z 90 procent. Její důležitost stále roste a spolu s tím i zájem o možnosti využití alternativních dopravních cest. V kurzu je nyní zejména možnost pravidelné plavby Severním ledovým oceánem a železniční přepravy nákladních kontejnerů mezi zeměmi EU, Ruskem a Čínou.

Svůj přínos by to mělo mít i pro české firmy. Jak pro ty, jež na Východ vyvážejí a chtějí vyvážet, tak pro ty, pro které jde o vizi budoucích zakázek na velkých infrastrukturních stavbách.

Podívejte se, kudy do Evropy putují čínské výrobky (klikněte pro zvětšení):

EK51 81

 


obalka Ekonom 512013Jak z nových dopravních spojení na trase EU-Rusko-Čína může těžit i Česká republika?

Odpověď najdete ve vánočním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru