Ivo Lukačovič, zakladatel českého vyhledávače Seznam.cz, přišel na trh s novým projektem. Nedávno spustil stránky pro nástroj nazvaný Melown, pomocí kterého lze jednoduše vytvářet vizualizace pro prohlížení objektu z 360 stupňů. S nástrojem míří Lukačovičův tým hlavně na e-shopy. Věří, že způsobí průlom ve způsobu, jakým dnes lidé nakupují on-line, a vnese do nákupu emoce "jako v kamenných obchodech".

Samotný nástroj potom funguje v cloudu po registraci, která je zdarma. Zákazník do něj nahraje sérii fotografií produktu, zachycujících ho z různých úhlů, a software mu vytvoří jeho vizualizaci, kterou poté jednoduše ve formě kódu vloží na své webové stránky.

Produkt na trh uvedla společnost CitationTech. Tu Lukačovič vlastní skrze kyperskou firmu Halifreak Limited

Lukačovič podle vlastních slov působí v této firmě jako autor prvotní myšlenky. Tou je nástroj na tvorbu vizualizací pro prohlížení z 360 stupňů využitelných zejména pro zlepšení komfortu zákazníků e-shopů. Nyní se ve firmě "podílí na směřování produktu, návrhu nových funkcí, a business developmentu".

Samotné řízení má na starosti člen představenstva a bývalý Lukačovičův vrcholový manažer ze Seznamu Ondřej Procházka. S ním na projektu pracuje tým dalších pěti lidí, kteří mají oproti běžným start-upům ještě jednu výhodu: nemusí se od začátku starat o shánění investorů. Prvotní injekci ve výši "jednotek milionů korun" poskytl firmě sám zakladatel.

Díru na trhu, kterou se Lukačovičův nápad snaží zaplnit, popisuje Procházka již v promo videu na webu Melownu. E-shopy podle něj stále vypadají tak, jak byly vyvinuty před dvaceti lety. Pomocí tehdejších technologií a bez reflexe takzvaného uživatelského prožitku (v originále "user experience").

"Je tam mnoho textu, popisu a malé, skromné obrázky," říká Procházka. A právě to chce Melown změnit. "Naším cílem je přidat emoce k on-line nakupování. U široké škály produktů je nakupování vizuální, emotivní záležitostí. V obchodě si věc nejdříve pořádně prohlédneme ze všech stran a pak se ptáme na parametry a cenu. Prvotní emoce často rozhoduje o tom, jestli se nám výrobek líbí, nebo ne," vysvětluje procházka pro IHNED.cz.  

Byznysmodel jako PPC reklama

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Byznysmodel je jednoduchý a vychází ze zažitých vzorců pro takzvanou "pay per click" reklamu. Každý vytvořený melown umístěný na webu zákazníka je prvních 500 zhlédnutí měsíčně zadarmo. Po přečerpání tohoto limitu se stává z volného uživatele takzvaný "pro user". A za každý klik na objekt musí Melownu platit 2 centy z amerického dolaru (asi 40 haléřů).

Zatímco na webu je nástroj veřejně k dispozici od poloviny prosince, s některými klienty podle svých slov zástupci Melownu jednali již dříve. "Již několik měsíců v ČR využívá náš systém například Alza.cz," říká Procházka.

Alza zatím používá melowny primárně v takzvaných prémiových popiscích, které mají pouze vybrané produkty – zpravidla ty nejprodávanější. V jednu chvíli se jich na portálu Alza.cz nachází několik stovek. Rekordní položky v nabídce Alzy rozklikne za měsíc podle mluvčího internetového obchodu Oldřicha Kurze až 50 tisíc návštěvníků. V tisících či desítkách tisíc se pohybují i ty další.

Otázkou ale je, kolik z nich klikne i na objekt melownu, a bude se tak podílet na výdělku pro Lukačoviče, Procházku a spol. Kdyby to udělal třeba každý desátý zákazník prohlížející si produkt, největší nabízené hity by pro Melown znamenaly měsíční, v podstatě pasivní, příjem 90 dolarů (v přepočtu asi 1822 korun).

Na otázku, zda mají propočítáno, kolik by měl podle jeho odhadů průměrný melown měsíčně generovat, Procházka odpověď nemá. "Dnes se primárně zabýváme tím, co všechno můžeme udělat pro to, aby služba měla co největší přínos pro uživatele. Pokud tohle bude splněno, peníze přijdou," říká pouze obecně.

Investor Ilich: Na Lukačoviče slabé

Mladé inovativní firmy, známé jako start-upy, většinou zakládá malá skupinka nadšených spolužáků technické fakulty a jako kulisa jim obvykle ještě slouží pokoj vysokoškolské koleje vybavený nábytkem z hloubi minulého století. Kluci pak zapáleně vyvíjejí a následně se snaží prodat svůj projekt. Dopředu je žene touha změnit svět nebo alespoň o několik nul navýšit hotovost na svém účtu.

Najdou se však i opačné příklady. Jedním z globálně nejznámějších je americký miliardář Elon Musk, který se poté, co se proslavil a zajistil spoluzaložením platebního systému PayPal, vrhl na komerční lety do vesmíru se SpaceX nebo luxusní elektromobily Tesla Motors.

Něčím podobným se teď v českém prostředí stává Lukačovič, tedy zakladatel portálu Seznam.cz, kterému se povedlo jako jednomu z mála na svém lokálním trhu konkurovat světovládcům z Googlu.

A právě vzhledem k tomu, že za projektem nestojí žádní zelenáči, se Melown přirozeně setkává i s kritičtějšími reakcemi než běžné nápady. Na sociální síti Google+ to v krátké recenzi shrnul například investor Michal Ilich. "Kdyby to byl projekt ve StartupYardu, byl bych nadšený. Ale jako projekt superzkušeného a superúspěšného zakladatele a týmu 5 lidí, za přibližně rok a čtvrt, se základním kapitálem 2,9 milionu, to jsem docela zklamaný," píše Ilich ve své recenzi.

Nejvíce Ilich vyčítá týmu okolo Melownu technickou nedostupnost pro amatérské uživatele a s tím spojené druhotné vysoké náklady. Ačkoli se sám pokusil "z ruky" nafotit sérii snímků a výsledek potom fungoval, doporučil by několik podstatných změn. Například distribuovat zákazníkům levné turntably (otočné stolky určené k profesionálnímu nasnímání objektu) a více uživateli "pomoci". Například s automatickým odstraněním pozadí či centrováním objektu na střed.

Procházka Ilichovu recenzi četl a přistupuje k ní jako k postřehům z pozice fotografa-amatéra. "Z tohoto pohledu s jeho výhradami souhlasím, protože Melown je ve své dnešní podobě určen pro profesionální produktovou prezentaci," říká Procházka.

Přesto dodává, že i na amatéry se hodlá zaměřit. "Vlastní turntable jsme vyvinuli už bezmála před rokem a dnes víme, že tímto směrem naše cesta nepovede. Uživatelé, kteří fotografují v amatérských podmínkách, se přesto širší podpory v Melownu dočkají, a to již v horizontu několika příštích měsíců." 

"Chceme být jako YouTube"

Procházka se také snaží odpovědět na otázku, "co celou tu dobu od vzniku společnosti", která byla registrována v září 2011, její tým dělal. "Zabývali jsme se a stále se zabýváme cloudovými systémy, počítačovým  viděním a počítačovou grafikou. Melown je první viditelný výstup naší práce. Můžete se těšit na další," popsal bývalý manažer Seznam.cz nebo CET21.

S kritiky ale Procházka souhlasí v tom, že start-up s podmínkami, jako je Melown, musí mít vysoké ambice. Jak velkou díru chtějí tedy do internetového světa producenti Melownu udělat? "Musíme být ambiciózní. Video na internetu už bylo před službami, jako je YouTube, Vimeo nebo Stream, a přesto jejich příchodem došlo k revoluci. Rádi bychom, aby Melown způsobil stejnou změnu v oblasti on-line produktové prezentace," srovnává se Procházka s opravdovými giganty.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru