Češi už teď vypijí víc piva v lahvích než toho točeného. Pivo, které proteče pípou tvoří zhruba 43 procent z celkové tuzemské spotřeby. A spotřeba v restauracích a hospodách dál klesá.

Například podle finančního ředitele Kofoly Daniela Buryše si za to pivovary můžou samy. Hlavně tím, že se soustředí na produkci baleného piva v plastových lahvích s větším objemem a nižší cenou.

Takovou kritiku ale zástupci pivovarů striktně odmítají. "Naopak, pracujeme na tom, aby se hosté vrátili do restaurací. S balením piva v plastech reagujeme jen na poptávku," říká nový šéf Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach pro IHNED.cz.

Přiznává ale, že to bude těžké a že předpokládá, že pokles významu sudového piva bude pokračovat i v příštím roce.

To se pivovarům samozřejmě nelíbí, restaurace pro ně představují větší byznys. I proto, že při nákupu v obchodě má zákazník kontrolu nad tím, kolik piva nakonec vypije, zatímco v pohostinství často zaplatí víc, než původne plánoval.

Zastavit nepříznivý trend se Svaz pivovarů snaží například akcí Den českého piva, kterou letos v září uspořádal poprvé a chce s ní pokračovat i za rok. "Chceme tak připomenout tradici pití piva včetně tradiční české gastronomie," říká Balach. Zároveň ale dodává, že růst lahvového piva v Česku jen kopíruje situaci v západní Evropě. 

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Celkový výstav piva za letošní rok podle odhadů Svazu klesne přibližně o tři až čtyři procenta v meziročním srovnání. "Proti vyšší spotřebě nehrála jen ekonomická situace, ale také nebylo dobré počasí a to se projeví," dodává Balach. 

Také příští rok očekává, že i celková tuzemská spotřeba piva bude dál klesat. Vliv na to bude mít například očekávané celkové zvýšení cenové hladiny v Česku po devizových intervencích ČNB. "Od roku 2010 se tu drží spotřeba okolo 144 litrů piva na osobu, to příští rok nejspíš ještě mírně klesne," říká Balach. 

Naopak oslabená koruna může pivovarům pomoci v exportu a získávání podílu na nových trzích. "Je to velká příležitost pro všechny subjekty. Komunikujeme s ministerstvem průmyslu a obchodu i zemědělství a víme, že zajímavé příležitosti jsou nyní například v Jižní Koreji," dodal Balach s tím, že otázkou ale je, který z pivovarů si nyní může dovolit investovat do nových trhů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru