Zatímco dosud se cestující v letadle při startu a přistání mohli zabavit pouze cucáním bonbonů proti nevolnosti a prohlížením katalogů leteckých společností, nyní mohou hrát hry nebo sledovat filmy na svých telefonech a tabletech. Na palubách letadel v Evropě totiž bude brzy možné mít tyto přístroje zapnuté v režimu bez připojení na síť, známém jako "letadlo", po celou dobu letu včetně startu a přistání.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA v pondělí aktualizovala své pokyny, které budou moci letecké společnosti bezprostředně začít uplatňovat. Dosud musely být chytré telefony, tablety či elektronické čtečky knih při pojíždění po letišti, vzletu a přistání zcela vypnuty.

"Je to velký krok v rozšiřování svobody užívání elektronických přístrojů na palubě. A to bez jakýchkoliv kompromisů v bezpečnosti," vysvětlil šéf EASA Patrick Ky.

Na základě aktualizovaného seznamu agentury mohou nyní letecké společnosti aktualizovat své vnitřní předpisy. Unie očekává, že to také mnohé z nich v příštích týdnech udělají, lidé by podle ní měli být o případných změnách informováni přinejmenším v rámci předletové bezpečnostní instruktáže.

K opatření by se mohly přidat i české letecké společnosti. "České aerolinie nevylučují, že by postupně přistoupily k povolení používání přenosných elektronických zařízení i během startu a přistání, ale pouze v neaktivním módu – v takzvaném air nebo aircraft módu," řekl před časem mluvčí firmy Daniel Šabík.

Používání elektroniky nejspíš uvolní i společnost Travel Service. "Pokud EASA upraví předpisy ohledně použití přenosných elektronických zařízení za letu, nebude nic bránit tomu, abychom toto nařízení následně uvedli do praxe i na našich letech," sdělila již dříve mluvčí Vladimíra Dufková.

Notebooků se povolení netýká

Přístroje však nadále nesmí vysílat bezdrátové signály, proto třeba při přistávání nebo startu zůstane v platnosti zákaz telefonování nebo psaní zpráv. Omezení platí také pro větší zařízení, jako jsou notebooky. Kvůli jejich velikosti je i nadále nebude možné při vzletu a přistání používat, budou muset být ukryté v úložných boxech nebo pod sedačkami.

Rozhodnutí je prvním krokem v uvolňování pravidel pro používání elektroniky v letadlech. V příštím roce Evropská unie předpokládá možnou změnu pokynů pro telefonování či používání datových spojení za letu, uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

"Dále bychom se chtěli zaměřit na otázku připojení k síti během letu. Ověřování si vyžádá určitou dobu a musí být potvrzeno důkazy," vysvětlil. EASA proto požádala o urychlené posouzení bezpečného použití vysílacích zařízení na palubě tak, aby rozhodnutí mohlo padnout v nejbližších měsících.

Připojení k síti je dnes možné pouze ve speciálně vybavených letadlech, která jsou schopna zprostředkovat připojení k síti. V těchto případech nejsou cestující připojeni k pozemní síti, ale k bezpečnému palubnímu systému. V současné době je takto ale vybaveno jen málo letadel, dá se však očekávat, že v nadcházejících letech jejich počet poroste.

V USA tamní Federální úřad pro letectví (FAA) zmírnil pravidla pro používání elektroniky na palubách letadel už v listopadu. Nyní také ve Washingtonu zvažují, zda bude cestujícím povoleno při letu používat mobilní telefony a tablety pro telefonování, posílání textových zpráv či datová připojení.

Důvodem uvolnění je, že už nehrozí riziko, že by přístroje mohly rušit rádiové a další systémy letadel. Nová letadla jsou totiž vybavena systémy, které mají zabránit rušení. Kritici si proto již dlouho stěžují, že nařízení jsou neopodstatněná.

Dočkáme se 3G a 4G?

Evropští úředníci také před nedávnem povolili používání mobilních 3G a 4G sítí v letadlech. Pasažéři létající v rámci členských zemí EU by tak nově měli mít možnost využívat kvalitnější připojení, a z povolené letové hladiny nad třemi tisíci metry by se tedy mohli nejen dovolat, ale stahovat filmy nebo nerušeně používat sociální sítě.

Dopravci však službu pro členy EU nenabídnou hned. A možná vůbec. K zavedení těchto sítí je totiž třeba nainstalovat speciální zařízení, které stojí v řádu milionů dolarů.

"Mobilní telefony v letadle za letu nefungují, chybí pokrytí signálem. Aby telefonování po dobu letu bylo možné, muselo by se do letadel nainstalovat dodatečné zařízení umožňující propojení mobilního telefonu se satelitem. Výrobci našich letadel takové zařízení zatím nenabízejí," vysvětluje Štefan Kukura, letový ředitel a vedoucí pilot společnosti ABS Jets.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru