Prvním pátkem po Dni díkůvzdání začíná ve Spojených státech předvánoční nákupní sezona - a zároveň největší nákupní týden v roce. Desítky milionů Američanů se už ráno vydají na nákupy, aby vytěžili maximum z masivních slev, které obchodníci na dnešek vyhlašují.

Loni tak američtí spotřebitelé během tří dnů, počínaje právě takzvaným Černým pátkem, nakoupili zboží za 59,1 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 1,2 bilionu korun).

Prodeje během prvních tří dnů sezony ovšem nemusí přesně předpovědět, jak se budou obchodníci tvářit na jejím konci.

"Zpětný pohled ukazuje, že lidé mají na celé období připravený jen určitý obnos peněz, takže o co více utratí na Černý pátek, o to méně mohou utratit později," říká analytik Paul Dales z Capital Economics.

Prodejci se tak těší, že během letošních svátků navýší podle předběžných odhadů své tržby takřka o čtyři procenta na 601,2 miliardy dolarů.

To ale může být přehnaný optimismus. Ačkoliv se americká ekonomika vzmáhá, nezaměstnanost zůstává nad hranicí sedmi procent. Navíc se znovu rýsuje riziko částečného uzavření federálních úřadů.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Američané jsou i proto více než dříve opatrní vůči nákupům na dluh. Během letošních vánočních svátků by však mohlo být nárazově najato mezi 720 a 780 tisíci skladníků, prodavačů nebo členů ochranky.

V Česku se Černý pátek zatím příliš neuchytil. "Nemá u nás tradici. Neexistuje zde ani žádný jiný milník, kterým by začínala vánoční sezona," všímá si Luboš Drhovský z analytické společnosti GfK.

V omezené míře se motivem Černého pátku v Česku inspirují zejména prodejci elektroniky.

null

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru