Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou tunelu Blanka. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur. Novinářům to dnes sdělil mluvčí Metrostavu František Polák.

"Metrostav zároveň strpí, aby hlavní město Praha předmět sporu rozšířilo o otázku platnosti smlouvy a o požadavek na pokračování stavby," uvedl mluvčí společnosti František Polák.

Polák uvedl, že cílem Metrostavu je vyhovět požadavkům Prahy. "Nicméně má (Metrostav – pozn. red.) za to, že požadavky na neplatnost smlouvy a zároveň na pokračování prací se vzájemně vylučují," dodal Polák.

Praha však trvá na tom, aby Metrostav stavbu Blanky nepřerušil. Jak toho chce dosáhnout, nesdělila. Zároveň prý stále neví, jak dluh firmě zákonně uhradit. Zastavení stavby avizovala firma minulý týden.

Dluh přes dvě miliardy

Problémy s proplácením faktur za vícepráce se objevily před několika měsíci a dluh Prahy se postupně vyšplhal na více než 2,1 miliardy korun. Metrostav proto minulou středu oznámil, že 7. prosince stavbu zastaví. Vedení města pak reagovalo oznámením, že smlouva s firmou je od počátku neplatná.

Město tvrdí, že peníze na stavbu má, ale nezná způsob, jak je legálně vyplatit. Podle Poláka proto Praha chce předmět sporu ještě rozšířit o posouzení platnosti smlouvy mezi městem a firmou.

Zda firma stavbu tunelu příští sobotu skutečně přeruší, zatím stále není jasné.

Páteční jednání zlom nepřinesla

Na dnešním jednání zástupci firmy a města zopakovali svá dřívější stanoviska. Zatímco Praha nadále zpochybňuje platnost smlouvy včetně jejích dodatků, podle stavební firmy jsou naopak platné a považuje je za platný smluvní základ celého právního vztahu.

Podle současného vedení Prahy rada v letech 2006 a 2007 schválila pouze dodavatele stavby, ale ne samotnou smlouvu. Podle některých právních výkladů proto mohou být smlouvy i dodatky neplatné, město proto tvrdí, že nemůže peníze vyplatit.

Neplatnost smlouvy Praha zdůvodňuje tím, že nebyly součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Smlouvy byly podepsány v éře exprimátora Pavla Béma (ODS).

Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na odhadovaných 1,2 miliardy korun.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Stavbu provázejí i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částky vedené odborem městského investora.

Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů. "Kvůli uvedeným nesrovnalostem se účetnictví může jevit jako nesprávné, neúplné, neprůkazné, nesrozumitelné a nepřehledné," píše se v materiálu odboru kontrolních činností, který má ČTK k dispozici.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologií měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu.

Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru