O večer co večer naplněných hospodách a restauracích si mohou nechat výčepní i výrobci nápojů v poslední době jen zdát. Hostů totiž dál ubývá a útraty klesají. To se negativně odráží také v hospodaření tuzemského výrobce nápojů Kofola. Ten se tak snaží prosadit v luxusnějších podnicích, které by mohly zacelit díry v tržbách.

"Gastro trh s nápoji je veden pivovary a ty se z našeho pohledu nesmyslně snaží naučit lidi, aby pili více doma," říká v rozhovoru pro IHNED.cz finanční ředitel skupiny Kofola Daniel Buryš jeden z důvodů, proč spotřeba klesá. Pokles čepovaného piva tak podle něj kopíruje i trh nealkoholických nápojů. Ten jen letos meziročně klesá o 6,5 procenta.

A že se Češi skutečně snaží držet své útraty na uzdě, je jasně vidět na tržbách restaurací v ekonomicky slabších oblastech. "Například na severní Moravě, kde krize doléhá podstatně víc než v Praze a okolí, máme tržní podíl skoro 40 procent. Trh tu ale klesá výrazně rychleji než třeba v Praze," dodává Buryš s tím, že Praha tak jen stěží eliminuje propady jinde. 

Kofola proto chce posílit svou pozici právě v hlavním městě, kde má nyní zhruba 15procentní tržní podíl. Zaměří se proto i na luxusnější restaurace. "Míříme do vyšší gastronomie. Zacílíme tak už nejen na běžné hospody, ale i do vyššího segmentu," doplňuje Buryš. Právě to je totiž jediná část trhu, která neklesá, ale naopak i v současné době dál roste. 

Kofola si od většího zaměření na vyšší úroveň restaurací slibuje, že posílí svůj tržní podíl v ekonomicky silné Praze a zvýší své tržby. Za první tři čtvrtletí letošního roku totiž prodej výrobků skupiny Kofola meziročně klesl o dvě procenta na 4,74 miliardy korun a čistý zisk se snížil v meziročním srovnání téměř o 30 procent na 157,57 milionů korun. Podle prognózy Buryše by se pokles spotřeby příští rok měl už zastavit a trh se stabilizovat. 

 "Do vyššího segmentu směřujeme například vodu Evian, Oranginu, Vineu a samozřejmě i točenou Kofolu," dodává finanční ředitel společnosti s tím, že speciálně pro luxusnější restaurace nabízí firma Kofolu vzhledem k nižší obrátce ve 20 litrových sudech místo klasických 50 litrových. 

"V každém případě chceme dostat Kofolu v čepované podobě do více restaurací. Není tajemstvím, že obchodovat v obchodních řetězcích není v Česku příliš lukrativní," říká v rozhovoru Buryš. Právě restaurace a hospody představují z pohledu prodejů pro Kofolu zhruba 40 procent, z hlediska ziskovosti je toto číslo ještě vyšší.  

V tuzemsku hraje nápoj Kofola pro stejnojmennou společnost zásadní roli. Na celkových tržbách má zhruba 40 procentní podíl. O zbývajících 60 procent se dělí další značky firmy jako je například Rajec, Jupík, Vinea nebo třeba Semtex. I s Polskem patří pod skupinu Kofola více než 30 značek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru