Opavu čeká velká investice. Společnost Mondelez, která vyrábí sušenky Oreo a čokolády Milka, postaví ve městě dvě nové výrobní haly.
Modelez vlastní v České republice společnost Opavia-LU. Rozšíření současného provozu má americkou firmu stát více než dvě miliardy korun, investice zvýší výrobu sušenek Oreo a belVita. Hotovo má být v roce 2015, Mondelez pak nabere přes dvě stovky nových zaměstnanců.
V souvislosti s touto investicí společnost (dříve známá jako Kraft Foods) přemýšlela o řadě zemí, kde by bylo možné záměr uskutečnit. Nakonec vyhrálo Česko.
"Zaprvé tu je už existující továrna a tu je možné dál rozšířit. Zadruhé je tu skvělá infrastruktura, logistická dostupnost. Zatřetí tu jsou potřební experti pro inovace, funguje tu naše rozvojové centrum pro celou Evropu, je tu kvalifikovaný personál," vysvětluje v rozhovoru pro HN Peter Müller, generální ředitel Mondelez pro střední Evropu, proč americký gigant vybral právě Opavu.
Aby bylo možné investovat, musí být z čeho. Vás se nijak nedotkla globální ekonomická krize?
Spotřebitelé byli v posledních letech obecně opatrnější v útratách. Odepírali si velké investice, ale kávu po ránu nebo sušenku na svačinu ne. Muselo se na ně jít chytrou reklamou, dávali si kvalitnější a dražší věci, ale méně často. Teď už je cítit oživení. Zvedá se Německo, to se odrazí tady v Česku i jinde.
Může něco nahlodat váš optimismus? Růst cen kávy a kakaa na světových burzách, fluktuace měnových kurzů?
Ano, letošek byl hodně ovlivněn rostoucími cenami kávy a kakaa. Jenže velcí hráči určují cenu, ne výrobci svými nákupy, ale spekulanti, investoři. Musíme mít co nejefektivnější nástroje na optimalizaci těchto rizik. A podobné je to s měnami, moc s tím neuděláte, můžete se jen bránit fixováním cen do budoucna. Ale to je problém přece každého podnikání.
U spotřebního zboží, jako jsou cukrovinky, se má za to, že je třeba často a hodně inovovat. Nové obaly, příchutě... Je to tak i u vaší firmy?
Hodně se snažíme debatovat s konzumenty, vyptávat se, zkoumat jejich chutě, rozumět tomu, co hledají. K tomu se nám hodí naše globální síť, odtud bereme nové inovační podněty. A že jsou inovace pro náš byznys klíčové, to je pravda, 15 procent z příjmů máme každý rok z nových produktů. Je to důležité.
Více o tématu čtěte v úterních Hospodářských novinách.