Prodejci nápojů nemají v Česku lehké časy. Celý trh klesá už několik let a naděje na oživení zatím nejsou v dohledu. Také tuzemský výrobce nealkoholických nápojů Kofola čekal, že letos už přijde obrat k lepšímu. Tomu ale nenasvědčují hospodářské výsledky společnosti za první tři čtvrtletí roku. 

Marže klesla skupině Kofola o víc než deset procent, provozní zisk se propadl o více než 13 procent a prodej výrobků se snížil v meziročním srovnání o dvě procenta na 4,742 miliardy korun. 

"Čekali jsme, že se bude lépe vyvíjet celý trh. Jenže ten i letos dále klesá," říká k tomu v rozhovoru pro IHNED.cz nový finanční ředitel skupiny Kofola Daniel Buryš. Ten dál zůstává zároveň i na pozici finančního ředitele pro Česko a Slovensko. Buryš ovšem dodává, že díky silné vánoční sezoně by společnost měla hospodářský cíl pro letošní rok nakonec splnit.

V neprospěch hraje i taktika pivovarů, které se podle Buryše snaží lidi naučit, aby pili víc pivo doma. Spotřeba v restauracích tak jde dál dolů. 

Nedávno jste zveřejnili výsledky za první tři čtvrtletí, které se nesou v duchu poklesu tržeb i zisku. Co stojí za negativním vývojem? Čekali jste takový vývoj? 

Pravdou je, že jsme byli mírně optimističtější. Čekali jsme, že se bude lépe vyvíjet celý trh. Jenže ten i letos dále klesá. Také jsme si slibovali větší oživení segmentu HORECA, což je pro nás velmi podstatná část trhu. Věřil jsem, že po uklidnění situace způsobené loňskou prohibicí restaurace poskočí nahoru. To se nestalo. 

Jaké pro to vidíte důvody? 

Důvodů je několik. Hlavním je pokračující neochota spotřebitelů více utrácet. Druhým faktorem je počasí, na které je sice jednoduché se vymlouvat, faktem však je, že letos byly Velikonoce – jeden z našich vrcholů sezony – na sněhu, na jaře pak byly povodně. Zahrádky a letní provoz se začaly rozjíždět až koncem června. To má velký dopad. Gastro trh s nápoji je veden pivovary a ty se z našeho pohledu nesmyslně snaží naučit lidi, aby pili více doma. Vyrábějí pivo v pet lahvích, plechovkách a lidem komunikují – pijte doma, nechoďte do restaurací. Z našeho pohledu, s trochou nadsázky, vyhánějí lidi z hospod. Konzumace nealkoholických nápojů je vždy slabší než pivo, takže trh samozřejmě kopíruje nepříznivý vývoj v segmentu čepovaného piva.   

Jak se vyvíjí celkově trh s nápoji? 

Trh s nealko nápoji klesá o 6,5 procenta. To je dost, protože obdobným tempem klesá už několik let. V našich predikcích očekáváme, že se situace stabilizuje. Doufám, že už lidé začnou zase navštěvovat restaurace. Růst je vidět v Praze, která se vyvíjí poněkud jiným tempem. Náš tržní podíl v Praze je však nižší, 13 až 15 procent. Oproti tomu na severní Moravě, kde  krize doléhá podstatně víc, máme tržní podíl skoro 40 procent. Padá celý trh, Praha roste a svou silou eliminuje poklesy jinde. Propad na Moravě je podstatně rychlejší. Co se týká našich výsledků, tak věříme, že náš cíl pro letošní rok i díky silným vánočním aktivitám splníme.  

Jaký je váš cíl pro letošní rok? 

Z pohledu EBIDTA bychom měli cíl, který je zhruba na loňské úrovni, splnit. U tržeb jsme očekávali růst vyšší. Hledáme stále rezervy pro úspory v administrativě, logistice i výrobě a tím sanujeme stagnaci tržeb. 

U výsledků za 3Q jste zmiňovali úspory například v oblasti administrativy. Nyní hovoříte o dalších úsporách, máte ještě kde spořit? 

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Jsme firma, která musí vydělávat růstem prodejů, ne se prošetřit k tomu, aby vydělávala. Možná nejsem typický ekonom, ale myslím, že šetření je v našem případě méně důležité než podpora růstových aktivit. Samozřejmě změny struktury jsou nezbytné, je to kontinuální proces také u nás. Ale není to tak, jak si před pár lety mnozí mysleli, že se udělá jedna změna a bude hotovo. Současná stagnace je pravděpodobně setrvalý stav, se kterým se budeme muset naučit žít. Rezervy máme, ale hlavně se snažíme přijít na to, jak více prodat.

A tu cestu vidíte kde? 

Vymýšlíme inovace a nové produkty. Přitom do skutečných inovací je potřeba v prvních letech, kdy jsou ztrátové, kontinuálně investovat. A několik let se v sektoru rychloobrátkového zboží téměř rovná nekonečnu. Například než přesvědčíme spotřebitele, že naše nové zeleninové nápoje Ugo jsou úžasné, bude to vyžadovat mnoho úsilí. Podobné je to i s dalšími inovacemi, do kterých jsme se rozhodli investovat, například do teplých nápojů Natelo.  

Jakým směrem se chcete s novými produkty ubírat? 

Nové produkty chystáme, ale zatím je nemůžu prozradit. Nicméně zdravý životní styl je přesně tím směrem, kterým se chceme ubírat, včetně podpory zdravého životního stylu, konzumace při pohybu, zábavě, na cestě. Řešíme otázky od odstraňování konzervantů až po správné nutriční hodnoty. 

Kolik stojí vývoj nového nápoje? 

Tyto investice se z nákladového hlediska složitě měří. Je za tím skrytá spousta energie celého týmu. Vytvoření celého inovačního řetězce, od práce v laboratoři až po distribuci a marketingovou podporu, je opravdu náročný proces. Přesné číslo nemám, ale částka spojená s inovacemi se může ročně blížit 80 milionům korun. 

Zmínil jste pivovary, které „učí“ lidi pít pivo doma. Jako úspěšný model promují různá ovocná piva. Jaká je to pro vás konkurence? 

Ovocné pivo bez alkoholu se nedá nazvat ničím jiným než limonádou. Pivovary do těchto značek investovaly obrovské peníze. My věříme, že růst této kategorie je již minulostí. Více nás ovlivňuje ale samotné pivo a způsob konzumace. 

Česká národní banka začala nedávno masivně oslabovat korunu, někteří kritici se obávají poklesu spotřeby. Jaký v tomto ohledu očekáváte vývoj v příštím roce vy? 

Jako laik si nedokážu představit, že tento krok nějakým způsobem zvýší spotřebu lidí. Naopak pro exportéry je to určitě dobrá zpráva. Očekávám, že u nás se pokles spotřeby příští rok zastaví. Plánujeme zvýšení výdajů do marketingu a hledáme nové cesty, jak oslovit zákazníky. 

O plánu Kofoly, jak se chce víc prosadit v gastronomii, se dočtete ve středečních Hospodářských novinách. 

ctete streda

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru