Občas se vyplatí jít proti proudu. To je i případ české realitně-konzultantské společnosti 108 Agency, kterou před čtyřmi lety, tedy v době nejtvrdšího dopadu krize, založil její současný majitel a jednatel Jakub Holec.

Naopak velké zahraniční skupiny se v té době z tuzemského trhu začaly stahovat, což se ukázalo jako velká příležitost.

"Každý se nám zpočátku smál, ale nakonec jsme firmu založili v nejlepším roce. Firmy se nastalé situace zalekly, takže krize rozbořila zavedené obchodní vztahy. Najednou tu byl prostor pro lokální agenturu našeho typu," říká v rozhovoru pro IHNED.cz zakladatel 108 Agency Jakub Holec.

Jeho firma, která zprostředkovává pronájmy nejen výrobních a logistických hal, ale i kancelářských prostor velkým firmám, tak během posledních čtyř let stabilně roste a už nyní se řadí mezi TOP 6 realitně-konzultantských firem působících na českém trhu. Ostatní jsou ale zahraniční společnosti (CB Richard Ellis, Cushman&Wakefield, DTZ, Colliers, Jones Lang LaSalle, pozn. redakce), 108 Agency je tak největší ryze českou firmou v tomto oboru.

Jakub Holec

- ženatý, jedno dítě

 

- vystudoval České vysoké učení technické v Praze, Fakultu stavební. Po absolvování stáží ve Francii a Číně nastoupil do pražské pobočky mezinárodní realitní kanceláře King Sturge

 

- V roce 2009 zakládá vlastní konzultantskou společnost 108 Agency se specializací na poradenství v oblasti akvizic skladových a výrobních prostor, v oblasti zastupování nájemců a developerů a rovněž s transakcemi s pozemky pro průmyslové využití

Kdy vlastně 108 Agency vznikla?

Na trhu jsme od roku 2009, tedy od té doby, kdy nejen v České republice propukla realitní krize.

Takže jste se do toho vrhli opravdu v "nejlepším" čase, zrovna, kdy propukla krize…

Ano, tehdy jsme si založili svoji vlastní kancelář. Musím ale říct, že to byl ten správný čas. V té době všichni škrtali, rozdávali zaměstnancům výpovědi a nám to vlastně v začátku pomohlo, jelikož nám tato situace otevírala dveře.

Na tuzemském trhu byly nadnárodní firmy, ať už developeři, investoři nebo vlastníci nemovitostí. A ti se najednou nastalé situace zalekli, takže krize rozbořila zavedené obchodní vztahy. Najednou tu byl prostor pro lokální agenturu našeho typu. Takže jsme obvolávali potenciální klienty a ti nás, zpočátku k našemu překvapení, pozvali k osobním schůzkám a často s námi i chtěli spolupracovat.

Víte, čím to bylo?

Částečně v tom byl i marketing vedení těchto firem, jelikož to na jejich centrálách pak mohlo říkat, že firma spolupracuje jak se zavedenými agenturami, tak má domluvenou spolupráci i s lokální firmou, což v té době působilo dobře.

Dalším faktorem bylo to, že díky krizi odešlo hodně zahraničních manažerů z těchto firem. Ti buď šli zpátky do Anglie, Německa, nebo se naopak přesunuli dál na východ. Na jejich pozice pak nastoupili čeští kvalifikovaní manažeři a pro ně už bylo příjemnější domlouvat obchod v jejich rodném jazyce.

108 Agency

Společnost 108 Agency založil její dosavadní jednatel a majitel Jakub Holec v druhé polovině roku 2009.


2009


Založení společnosti


Specializace na průmyslové nemovitosti a sklady

2010


Rozdělení specializace společnosti na 2 oddělení: prodej a pronájem průmyslových nemovitostí a logistických center, pronájem administrativních budov


2011


Tým stálých specialistů rozšířen o další kolegy


Rozšíření portfolia služeb o správu a oceňování nemovitostí


Prodáno nebo pronajato 117,000m2 a ve správě přes 7,000m2 komerčních ploch

2012


Rozšíření portfolia služeb o investiční poradenství a investice do nemovitostí


Rozšíření služeb o externí specialisty - provozní financování, financování zásob a závazků, investiční financování

 

Klienti

 

Mezi významní klienty 108 Agency patří či patřily:

 

Pilsner Urquell, Husqvarna, Riva, Gumex, Grammer, Panasonic, Areva, Synlab Czech, Orifam...

Paradoxně jste chytili skutečně ten nejlepší čas...

Každý se nám zpočátku smál, ale nakonec jsme firmu založili v nejlepším roce. Samozřejmě bych nikdy neplánoval založit firmu zrovna v tomto období, počkal bych si, až krize odezní. Ale nakonec to pomohlo, a díky tomu nám klienti dveře nezavírali a chtěli naopak zkusit něco nového.

Začínali jste od začátku ve všech segmentech, ve kterých působíte teď, nebo bylo rozšiřování postupné?

Začínali jsme jen s jedním segmentem. Po škole jsem nastoupil do české pobočky realitně-poradenské společnosti King Sturge, která už dnes neexistuje, celou značku koupili Jones Lang LaSalle. Tam jsem se v rámci Česka zabýval průmyslovými nemovitostmi, jako jsou průmyslové pozemky, výrobní haly, logistické areály a podobně. To jsem začal dělat i s mou firmou.

Hned na začátku jsem získal dva významné klienty, což byla Husqvarna ČR a Pilsner Urquell. Pro Plzeňský Prazdroj jsme začali hledat kupce nebo nájemce pro jejich nevyužité prostory a pro Husqvarnu jsme zase dělali výběrové řízení na nové prostory, kam by mohli přestěhovat své sídlo.

Vesměs šlo o průmyslový segment, pak se přidal německý automotive výrobce Benteler, který také hledal průmyslové prostory, ale pak přišel s požadavkem, že hledají v Praze call centrum, aby mohli zajistit podporu svých produktů. Rozhodovali se mezi Prahou a Barcelonou, zvítězila Praha a my jsme najednou jako „no name“ firma začali hledat kancelářské prostory. Spojil jsem se tedy se svým známým, který dostal na starost tento kancelářský prostor a já dělal dál průmyslové nemovitosti.

Firmu jste založil sám, pak jste byli dva. Kolik je vás nyní?

Teď je nás v Čechách devět. Ten růst nejde nijak urychlit. My jsme se snažili mít v každém segmentu jednoho člověka. Teď už je nás v některých segmentech více. Spolupracujeme ale i s dalšími lidmi, například v oblasti oceňování nemovitostí. Snažíme se prostě nabízet komplexní servis.

Jste aktivní po celé České republice? Vím, že kromě logistických parků kolem Prahy jste aktivní i v žatecké zóně Triangle a podobně.

Co se týče průmyslových nemovitostí, tam děláme celou Českou republiku. V kancelářském segmentu je pro nás největším trhem ten pražský, následuje Brno, Ostrava, Olomouc a okrajově také Plzeň.

Do zahraničí se nechystáte?

Zrovna teď jsme založili společnost na Slovensku, kde bude náš člověk v Bratislavě, který to tam bude řídit. Začínáme tam podobně jako v Česku, tedy průmyslovými nemovitostmi, protože tomu nejvíce rozumíme.

Slovensko je řádově šest až dvanáct měsíců zpožděné za Českem. Takže když se daří v tuzemsku, na Slovensko přijde boom do toho jednoho roku. Podle mě jsme vstup na Slovensko načasovali dobře, protože Česko zažívá rekordní rok.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


 

Na jaký obchod jste osobně nejvíce pyšný?

Z hlediska velikosti, rychlosti i prestiže to byl určitě v tomto roce Grammer, pro kterého jsme hledali nové prostory. Nejdříve jsme hledali prostory kolem Mostu o ploše zhruba 10 tisíc metrů čtverečních. S touto poptávkou jsme pracovali zhruba rok a nenašli jsme vhodnou nemovitost. A to jsme uvažovali i o výstavbě hal tzv. na zelené louce.

Jednoho dne jsem se pak dočetl, že firma Panasonic končí s výrobou v Žatci. Já je hned kontaktoval, že mám zájem o jejich halu a znám firmu, která by prostory využila. Hned druhý den jsme se potkali s člověkem, který měl na starost likvidaci tohoto provozu a samozřejmě i celou nemovitost. To bylo někdy v listopadu. V prosinci jsme se sešli s investorem a v březnu jsme už podepisovali smlouvu.

Grammer tak najednou neměl k dispozici jen 10 tisíc metrů čtverečních, ale mohl expandovat až na 36 tisíc metrů čtverečních, takže mohl relokovat i svoje další výrobní závody pod jednu střechu, a snížit tím náklady.

Samozřejmě to nebylo tak jednoduché. Nakonec jsme pracovali i pro Panasonic, protože ten samozřejmě hledal nového kupce pro tuto továrnu, který ji následně pronajme Grammeru. Beru to jako takový „majstrštych“ – skloubit  takto 3 firmy dohromady a všechnu administrativu kolem. Bylo to rychlé, což se nestává tak často.

Grammer tam bude montovat područky pro vozy z koncernu Volkswagen, opěrky sedadel pro Daf a další věci a zaměstná 800 lidí, což je velmi dobré pro tamní region.

To není málo lidí. Jak velká transakce to je v porovnání s ostatními v Česku?

Šlo vůbec o letošní největší transakci tohoto typu v Česku. Větší byly jen nějaké renegociace, tedy obnovení stávajících smluv.

Můžete ji přiblížit na číslech?

Šlo o 36 tisíc metrů čtverečních. Co se týče hodnoty kontraktu, jde o zhruba nějakých 21 milionů eur (v přepočtu dle současného kurzu zhruba 570 milionů korun, pozn. redakce).

A Grammer už je v žatecké zóně aktivní, nebo se zatím na tuto výrobu připravuje?

První fáze výroby se již rozjela. Do konce roku začnou s dalšími výrobními linkami. Nyní konsolidují výrobní závody v Česku a do toho stěhují další závod z Německa.

Více o současné situaci v oblasti pronájmu průmyslových nemovitostí v Česku si přečtěte v příštím týdnu na IHNED.cz

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru