Téměř polovina českých domácností měla v uplynulých 12 měsících vyrovnaný rozpočet, jejich členové tak zhruba stejně spořili jako utráceli. Skoro třetina domácností více utrácela, u necelé čtvrtiny příjmy převyšovaly výdaje. Vyplývá to z průzkumu, který pro ING Bank ČR v září uskutečnila mezi 500 respondenty agentura TNS AISA.

Tři procenta lidí se přiznávají k občasnému bezhlavému utrácení, naopak 42 procent domácností kupuje jen nejnutnější věci. Letošní Vánoce plánují dvě třetiny Čechů financovat z dostupných zdrojů na běžném účtu nebo v hotovosti. Asi třetina jich na vánoční nákupy šetří a jen jedno procento už dopředu ví, že se kvůli letošním Vánocům zadluží.

"To, že se české domácnosti snaží o vyrovnaný rodinný rozpočet, je pozitivní. S rostoucí finanční gramotností se stále více Čechů zamýšlí nad svou situací a snaží se s penězi hospodařit tak, aby se nedostali do zbytečného ohrožení nebo nezvladatelného dluhového zatížení," uvedl ředitel retailového bankovnictví ING Bank ČR Libor Vaníček.

Data podle něj ukazují na to, že nejspořivější jsou vysokoškoláci, což je však dáno tím, že mají vyšší příjmy, a že si tedy mohou dovolit spořit více než ostatní. Na druhou stranu domácnosti se zastoupením osob s nižším vzděláním se chovají finančně zodpovědně v tom ohledu, že zbytečně neutrácejí a deklarují nákup jen nejnutnějších potřeb.

Více než polovina Čechů v průzkumu uvedla, že se snaží zbytečně neutrácet, nicméně si občas udělají radost nějakým nákupem. Jen tři procenta přiznala sklony k občasnému bezhlavému utrácení. "Pocit, že si můžeme dopřát něco víc než jen to nejnutnější k pokrytí základních potřeb, je důležitý a bytostný pro hodně lidí. Koupě předmětů nebo prožitků, jež jsou nám příjemné a vlastní, zvyšuje pocit našeho osobního štěstí," okomentoval stav psycholog Tomáš Morávek

"Je ale důležité udržet tu správnou hranici a nenechat se penězi a touhou něco vlastnit za každou cenu ovládnout natolik, že se z občasného nákupu pro radost stane posedlost konzumem s ochotou zadlužit se kvůli zbytným věcem," dodal.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru