Sebejistota lidí z Dobrovíze očividně zaskočila zástupce společnosti Panattoni, která chce v obci vystavět obří halu pro americký Amazon. Při ostře kritických dotazech místních nervózně poklepávali do stolu a podívat se rozčileným lidem do očí se odvážili jen zřídka. 

Nový distribuční sklad, který chce Amazon v obci u Prahy otevřít ve druhé polovině příštího roku, by sice nabídl podle aktuálních údajů zhruba 800 až 900 pracovních míst, výrazně by také ale zatížil dopravu. A právě volání místních po obchvatu, který by měl dopravní situaci zlepšit, bylo hlavním motivem emocemi nabitého veřejného jednání. Toho se ve čtvrtek večer zúčastnilo přes 200 lidí. Dobrovíz přitom má necelých pět set občanů. 

"Veškerá jednání s Amazonem se musí zastavit do té doby, než bude vyřešen obchvat," volali místní. "Dokud nebude obchvat, nebude ani Amazon," opakovali další. 

Místo jásání z příchodu velkého investora, se kterým zatím jednal hlavně Středočeský kraj, tak lidé jasně ukázali, že oni o Amazon v obci nestojí. 

Vidina stovek pracovních míst nemá v regionu, kde patří nezaměstnanost k nejnižším v zemi, žádný ohlas. Spíš naopak. Místní se obávají přílivu levné pracovní síly z východu a zvýšení kriminality. Dobrovízany nepřesvědčily ani vyšší daňové příjmy, které by obec díky Amazonu získala. 

Jiná lokalita než právě oblast sousedící s Letištěm Václava Havla ale podle Pavla Sovičky, který na jednání zastupoval společnost Panattoni a hovořil za Amazon, v Česku nepřichází v úvahu. 

"Česká republika může o tuhle investici teoreticky přijít," říká v rozhovoru Pavel Sovička z developerské společnosti Panattoni. 

Co říkáte na to, co se tu odehrálo? Čekal jste tak silný odpor?

Nečekali jsme asi nic výrazně pozitivnějšího. Hlavně proto, že spoustu informací dostali občané pozdě. My nemáme šanci oslovovat občany, to byla spíš role obce. Podněty, které nám tu dali, jsou důležité a budeme s nimi pracovat. Ten projekt chceme realizovat. A chceme, aby byla spokojená obec a lidé s tím byli srozumění. Nezaznělo tu zásadní ne. Zazněly podmínky, za kterých se to má dělat. 

Hlavní podmínka je požadavek referenda, které by mělo proběhnout do dvou týdnů.

To je otázka na pana starostu. 

Co jste schopní udělat během této doby? Místní chtějí hlavně záruku, že bude hotový obchvat nejpozději ve chvíli, kdy se otevře hala. 

Zastupitelstvo je management firmy a tou firmou je obec. Oni musí komunikovat se svými občany a nám dávat podněty, co musíme zlepšit, co musíme udělat. Uvidíme, co přesně bude předmětem referenda. Jedna otázka je, jestli vůbec chtějí halu, nebo za jakých podmínek. To jsou dvě různé věci. Dneska jsme se bavili o tom, že chceme halu, ale za nějakých podmínek. 

Pokud bude trvat podmínka, že musí k otevření haly dojít až ve chvíli, kdy bude fungovat obchvat, je to potom realizovatelné?

Nevím, to budu muset řešit s projektanty. Netuším. Projektuje se obchvat a nevím, v jaké stadiu to je. 

Je možné posunout otevření haly Amazonu? 

To je otázka na Amazon. 

Ale vy tu za ně vystupujete. 

Bohužel jejich strategii neznám tak, abych řekl, jestli otevření haly příští rok je jediná podmínka pro otevření haly v Čechách. 

Přichází v úvahu nějaké jiné lokality mimo tento region? Například někde s vyšší nezaměstnaností, kde by lidi lákala nová pracovní místa? 

Ne, jiná lokalita se neplánuje. Česká republika může o tuhle investici teoreticky přijít. 

O jak velkou investici se jedná?

Vybavení haly je zhruba za 35 milionů. A dalších 50 až 60 milionů eur můžete počítat za halu.

Jak dlouho jste na projektu pracovali? 

Prakticky od letošního léta. 

Jak budete dál budete jednat s Amazonem? Tady je to taková virtuální postava, kterou nikdo nikdy neviděl a jen se o ní mluví. (Pozn.: Jednání se měli zúčastnit i zástupci Amazonu, nikdo ale nepřišel.)

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Jednáme s oddělením nemovitostí, ale celkové vedení Amazonu komunikovalo přímo s panem starostou za účasti své firmy, která zprostředkovává kontakt s úřady. Tim Collins, což je šéf Amazonu pro Evropu, seděl se starostou a hejtmanem a řešili podmínky vstupu. 

V Česku jste uskutečnili řadu podobných projektů. Setkali jste se už někdy s podobným odporem? 

Je otázka, jak obec dokáže komunikovat s lidmi. Někde tu zadrhla komunikace. Většinou jednáme přímo s vedením obcí a řešíme s nimi věci, které je trápí tak, aby ty projekty mohly vzniknout. 

Zaznamenali jste takový problém v tomto rozsahu?

Zaznamenali jsme požadavky obcí, ať už to byly kruhové objezdy, komunikace a další. Od vstupu do téhle zóny jsme tu investovali už zhruba 100 milionů korun do infrastruktury, která je využívaná jak zónou, tak lidmi. Všichni ale máme krátkou paměť, když se podíváme na starou jenečskou silnici, jak vypadá, nebyl to žádný zázrak a na ní fungovaly všechny autobusy. Lidi jezdí po části obchvatu, který funguje dobře, a už si nepamatují, jak se jezdilo dřív. 

Pokud sem Amazon nedostanete, jaká je šance, že do plánovaných čtyř hal získáte jiného nájemce? 

Spíš řešíme to, že všichni naši nájemci rostou. Řešíme to, jak budeme expandovat. Obec má unikátní možnost získat něco navíc. Jinak se budeme pohybovat v rámci územního rozhodnutí a budeme to řešit tak, jak je dnes situace. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru