Úzká silnice se klikatí malou obcí. Lemují ji staré domy, na některých z mlhy svítí nové fasády. Hlavní silnicí projíždí každou chvílí auto, ale téměř nikdo tu neprochází.

Taková je dnešní realita vesnice Dobrovíz. Už za rok by tudy měl podle některých odhadů každou minutu projet jeden kamion. Hluku podstatně přibude.

Americký internetový obchod Amazon totiž jedná s vedením Dobrovíze o tom, že v průmyslové zóně vybuduje nové distribuční centrum. Areál by měl zabírat plochu zhruba 95 tisíc metrů čtverečních, což představuje přibližně plochu 13 fotbalových hřišť.

A to ve vesnici, která pro svou lidovou architekturu patří mezi památkové rezervace, vyvolalo silné emoce.

Na okraji obce, kterou z druhé strany ohraničuje Letiště Václava Havla, přitom už teď stojí několik obřích hal a mezi nimi i jeden menší logistický sklad Amazonu.

Z další velké investice ale nejsou všichni zrovna nadšení.

Největší obavy mají místní právě z dopravního zatížení, na které není vesnice připravená. "Chybí tu obchvat, po kterém by se mohla veškerá doprava z centra odklánět," říká například místní rodačka Jitka Ungerová. Silnice, která vede středem obce, je v některých místech tak úzká, že i dvě osobní auta se musí opatrně vyhýbat.

Podle propočtů občanského sdružení, které chce, aby vedení obce s občany o projektu víc mluvilo, by vesnicí mohlo projíždět až 450 kamionů denně. Amazon přitom uvedl, že by chtěl mít haly v provozu nejpozději ve druhé polovině příštího roku. Místní pochybují, že by se do té doby stihl obchvat postavit. 

O plánu na výstavbu centra Amazonu v Dobrovízi jednalo ve čtvrtek večer místní zastupitelstvo s občany i zástupcem kraje. V dočasný jednací sál se proměnila místní restaurace "Géčko". Na oknech visely velké nápisy "obecní úřad", aby schůzi někdo neminul.

Poslechnout si plány svých volených zástupců i investorů přišly desítky lidí. V přeplněném sále musela řada z nich stát. A slyšeli hlavně slib obce, že bez obchvatu k stavbě nesvolí a smlouvu nepodepíše.

Starosta Dobrovíze Martin Šafr říká, že o definitivní podobě celého projektu se stále jedná. "Jednáme s investorem o podmínkách tak, aby ten projekt nezatížil dopravu. Aby to zvládla i městská hromadná doprava," upozorňuje. 

Obec vyjednává podmínky se společností Panattoni (developerská společnost, která má připravit pozemky a haly pro Amazon – pozn. red.).

Zástupce developerské společnosti Pavel Sovička v "Géčku" přede všemi prohlašuje, že se stavbou obchvatu se počítá, ale čeká se jen na to, až budou v příštím roce v novém programovacím období vypsány nové výzvy z EU. Rozbouřený sál ale žádá, aby americký investor zaplatil celý obchvat sám.

Místních se dotklo i to, že na jednání nedorazil nikdo přímo z "arogantního" Amazonu. "Chápu, že z té Ameriky je to sem daleko a nějaká Dobrovíz je jim asi ukradená," komentuje to Martin Dostalík, který se do obce přistěhoval před dvěma lety kvůli klidnému prostředí.

Sovička hned slibuje zástupce Amazonu na příštím veřejném jednání.

Podle zástupce občanského sdružení, který chystanou smlouvu viděl, je v současné podobě pro obec nevýhodná. "Panattoni se ve smlouvě jen k nejrůznějším věcem zavazuje. Můžou to být jen sliby, které nebude později možné vymáhat," upozorňuje Dostalík. Starosta ale slibuje, že sám bude zastáncem projektu jen v případě, pokud bude vyřešená dopravní situace.Dobroviz

Právě doprava je hlavní důvod, proč investici Amazonu odmítla například nedaleká Jeneč. "Vadilo nám hlavně zhoršení dopravní situace, kterou by to znamenalo nejen v nákladní, ale i v osobní dopravě. Přeci jen ty dva tisíce lidí by musely nějak jezdit do práce," říká tamní starosta Pavel Burgr.

Není příliš přesvědčený ani o pozitivním vlivu na zaměstnanost. Nezaměstnaných v okolí Prahy příliš není a obsadit dva tisíce nových pracovních míst by tak nakonec mohl být problém, který by Amazon nejspíš řešil dovážením dočasných zaměstnanců z jiných regionů nebo zemí.

A v Dobrovízi, která má zhruba 500 obyvatel, se lidí odjinud bojí. Strach mají ze zvýšení kriminality. 

V distribučním centru se má podle developera pracovat na dvě směny, v jedné bude průměrně 800 lidí, ve špičce 1700. Denně odbaví v průměru 62 kamionů, ve špičce sto. Celá kapacita skladu by měla být 620 kamionů.

Ve skutečnosti ale ani tak nejde o to, že by část místních chtěla plán Amazonu zastavit, jak někteří zjednodušeně popisují. "Jsme proti tomu, že nás absolutně nikdo neinformoval a ani se to nedalo nikde dohledat, že obec vůbec o něčem takovém jedná," upozorňuje Dostalík.

Po čtvrtečním veřejném jednání to vypadá, že lidé z malé obce u Prahy možná vyšlou svůj vzkaz Amazonu prostřednictvím referenda. Starosta prohlásil, že není problém k projektu, který podporuje i vedení středočeského kraje, uspořádat veřejné hlasování do dvou týdnů.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru