Je to skoro jako s dítětem. Svěřit rodinnou firmu někomu cizímu bolí. Jenže přibývá majitelů a zakladatelů firem, kteří si uvědomují, že firma už přerostla jejich manažerské schopnosti nebo si své "odsloužili" a rádi by si užívali penze. A nebo chtějí dělat něco nového, ale ne vždy mají potomky, kteří by mohli řízení podniku převzít. 

"Mnohdy jsou navíc i firmy podobně jako potomci ve fázi, kdy procházejí různými cykly vývoje a v určitých fázích musí dělat velké změny, aby si udržely konkurenceschopnost a mohly se dál rozvíjet," říká David Krajíček, který se zabývá manažerským poradenstvím pro rodinné firmy.

Stává se, že náročnost řízení firmy přeroste i své zakladatele, a pak přichází čas na hledání profesionálních manažerů zvenčí. "Je to velmi citlivá záležitost. Přirovnat se dá k tomu, když hledáte chůvu pro své dítě," dodává Krajíček.

Podnikatelů, kteří ale hledají své nástupce, nebo vidí, že k dalšímu rozvoji potřebují odborníky se zkušenostmi z jiného prostředí, přibývá. 

Práce pro rodinné firmy je přitom velmi specifická. "Je to něco zcela jiného než práce pro velké korporace. Pracovali jsme s HR manažery, generálními řediteli, kteří často nenesli odpovědnost za svá rozhodnutí a to se odráželo v mnoha aspektech. Na druhou stranu, nedávno jsme dokončili projekt pro globálního výrobce technologie z oblasti robotické chirurgie, který je kotován na burze NASDAQ, a byla to skvělá spolupráce. Vše je o lidech na správném místě," vysvětluje Krajíček, proč se zaměřil právě na firmy s privátní vlastnickou strukturou.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru