Americká sociální síť Twitter se ve čtvrtek poprvé představí na americké burze NYSE, investoři ji najdou pod zkratkou TWTR. Jedná se o jeden z nejočekávanějších primárních úpisů akcií (IPO) od vstupu Facebooku na burzu v loňském květnu.

Twitter ve středu stanovil emisní cenu na 26 dolarů za akcii. Vstup na burzu by tak firmě mohl přinést až 1,8 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 34 miliardy korun. Obchodování těchto akcií začne v New Yorku ráno, tedy po poledni středoevropského času.

Názory investorů na tuto investici ale nejsou vůbec jednoznačné. Twitter zatím, i přes kontinuální růst tržeb nikdy nedosáhl zisku. Na druhou stranu má velký potenciál být "mašinou" na generování peněz.

Twitter zvýšil cenové rozpětí, výsledky ale zklamaly

Twitter se už na začátku tohoto týdne rozhodl zvýšit cenové rozpětí v rámci IPO pro jednu akcii na 23 až 25 USD. Původně přitom počítal, že rozpětí se bude pohybovat mezi 17 a 20 dolary. Navýšení cenového rozpětí znamená, že tržní hodnota společnosti se měla pohybovat na 13,6 miliardy dolarů a Twitter může ze samotného IPO získat až 1,75 miliardy dolarů (v přepočtu dle aktuálního kurzu přes 45 miliard korun).

Už nyní je to ale velmi slušné číslo na to, že Twitter nikdy nebyl v zisku. Loni sice utržil 317 milionů dolarů, letos za první pololetí 254 milionů dolarů, kumulovaná ztráta Twitteru od jeho vzniku v roce 2006 se pohybuje na téměř půl miliardě dolarů.

Twitter, obdoba dot-com?

Otázkou tedy je, zdali tak vysoké ocenění společnosti dává u ztrátového Twitteru smysl pro investory. Když vstupovaly na akciový trh technologické firmy Google a Facebook, generovaly zisk, a přesto se u FB objevovaly pochybnosti, jestli je to dobrá investice.

Současné IPO Twitteru tak trochu připomíná riskantní období z druhé poloviny 90. let, kdy na burzy ve velkém vstupovaly internetové firmy, které nevytvářely zisk, investoři jim ale věřili kvůli jejich možnému budoucímu potenciálu. Vše pak výustilo v tzv. dot-com bublinu, kdy trh odhalil reálnou hodnotu těchto firem a na přelomu tisíciletí tak došlo k razantnímu propadu cen akcií technologických titulů.

Dnešní situace Twitteru je obdobná, jelikož investoři u něj vidí budoucí potenciál. A není jich málo, dle zpráv z přípravy emise vyplývá, že o akcie Twitteru je vyšší zájem, než je cílený úpis.

Twitter, na kterém lidé bezplatně komunikují prostřednictvím krátkých zpráv o maximální délce 140 znaků, ale dlouhá léta monetizaci svých služeb neřešil. S tím pořádně začal až před dvěma lety. Vlastníci Twitteru si uvědomují, že jejich síť například oproti Facebooku má výhodu v tom, že je otevřená všem. Každý uživatel s profilem na Twitteru může sledovat kohokoliv, od Baracka Obamy, přes Katy Perry až po dalajlamu. To je pro osobnosti i samotné firmy velmi zajímavý marketingový nástroj.

Hledání cest k vyšším příjmům

V současné době je pro Twitter hlavním zdrojem příjmů reklama. Tzv. sponzorované tweety mohou inzerenti cílovat vybraným uživatelům v konkrétním čase. Twitter by ale potřeboval zvýšit příjmy z této služby, dle zveřejněných výsledků mu tyto tweety přinesly v prvních devíti měsících tohoto roku 1,93 dolaru na jednoho uživatele, což není mnoho.

Dalším problémem pak je samotný počet uživatelů. V současnosti je u něj registrovaných zhruba 230 milionů uživatelů, to je oproti Facebooku s více než 1,2 miliardy aktivních uživatelů zanedbatelný podíl. I proto se firma v tomto roce zaměřila na nové služby a aplikace, které měly přilákat nové uživatele a zvýšit tím i tržby.

Mezi ně patří například možnost vytváření krátkých videí, která mohou umisťovat na své profily (zároveň opět zajímavý nástroj pro inzerenty).

Twitter se pak ve velkém pustil i do televizního trhu, když uzavřel partnerství s firmami Comcast a NBC Universal. Na některých televizních programech běží ticker, který je propojen s Twitterem a diváci tak mohou k aktuálním pořadům, sportovním přenosům nebo i filmům psát své poznatky. Televizní trh je pro Twitter obecně velkou výzvou, jelikož tato síť sdružuje ve velkém uživatele, kteří mají zejména o živé televizní vysílání zájem a často o něm diskutují, což dokazuje i nové měření globální výzkumné společnosti Nielsen.

Graf: Čtvrtletní vývoj počtu uživatelů Twitteru březen 2011 – červen 2013

Zdroj: Washingtonpost.com

Jestli investice do akcií Twitteru bude profitabilní, ukáže až čas. Klíčové bude, zda Twitter dokáže navýšit kanály pro své příjmy a zároveň i počet uživatelů. Jen tak se totiž může dostat konečně do zisku.

Když si vzpomeneme na vývoj akcií cen Facebooku, ty byly celý rok od svého debutu pod upisovací cenou 38 dolarů za kus. Od letošního července se ale jejich cena prudce zvýšila, a v současnosti se pohybují kolem 50 dolarů za akcii. Facebook má ale více než desetinásobnou tržní hodnotu, jejíž výše je zhruba 119 miliard dolarů.

Trend proti trendu

Jedna zajímavost na konec. I když je v současné době zejména díky chystanému IPO o Twitter obecně velký mediální zájem, realita je trochu odlišná.

O Twitter se od června zajímá na internetu stále méně lidí, což ukazují statistiky služby Google Trends. Z grafu níže vyplývá, že tento pokles zájmu je za poslední 4 měsíce až pětinový. A kdyby nebylo současného IPO, zřejmě by byl ještě vyšší.

Graf: Vyhledávání Twitteru uživatelů prostřednictvím Googlu (2004 až současnost)

vysvětlení grafu: vrchol grafu představuje hodnotu 100 (nejvyšší měsíční zájem), hodnoty všech ostatních měsíců vyjadřují procentuální podíl vzhledem k vrcholu

Zdroj: Google.com

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru