Když počátkem srpna oznámil zakladatel firmy Amazon, že kupuje deník Washington Post, byla to jedna z nejpřekvapivějších zpráv letošního léta. Jeff Bezos získal slavný americký deník za 250 milionů dolarů, což je zhruba jedno procento jeho majetku. Mimochodem zároveň je to přibližně suma, kterou stojí Airbus A380, v současné době největší dopravní letadlo světa.

Shodou okolností stejnou sumu bude do médií investovat zakladatel jiné úspěšné webové firmy, aukčního serveru eBay. Pierre Omidyar to oznámil minulý týden. Nekupuje ovšem žádný zavedený titul, nýbrž zakládá nový. Bude pouze on-line, a měl by být založen na výjimečných novinářských osobnostech.

Tu první Omidyar už má, je jí investigativní reportér Glenn Greenwald, který letos v britském levicovém deníku Guardian zveřejnil odhalení o americké zpravodajské službě NSA založené na materiálech od Edwarda Snowdena.

Známa jsou i další dvě jména, filmová dokumentaristka Laura Potrasová a reportér Jeremy Scahill z časopisu Nation. Ti všichni s Greenwaldem na kauze kolem NSA spolupracovali, a nejspíše na ně bude nahlíženo americkými úřady jako na "nepřátele státu".

Greenwald je zajímavá osobnost. Šestačtyřicetiletý novinář vystudoval původně práva na New York University a v roce 1994 nastoupil do velké právní firmy. Po roce a půl dal výpověď. "Nejsem korporátní typ člověka. Nechtěl jsem pracovat pro společnosti jako Goldman Sachs," řekl časopisu New Yorker. V dalších 10 letech provozoval malou právnickou praxi, často se zabýval kauzami týkajícími se občanských práv.

V roce 2004 odletěl do Rio de Janeira, kde se druhý den pobytu seznámil s tehdy devatenáctiletým Brazilcem, stali se milenci a on tam už zůstal. Začal blogovat, jeho hlavním tématem se stala NSA. A v roce 2012 mu externí smlouvu blogera a sloupkaře nabídl Guardian. Během jednoho roku se stal jedním z nejznámějších žurnalistů.

Letmý Greenwaldův portrét naznačuje, jakým chce asi nové médium být. Zaujatým až aktivistickým, proti establishmentu. Sám Omidyar říká, že jeho cílem je pomoci vzniknout médiu, které nebude možné nikde na světě cenzurovat. V určitém smyslu bude představovat konkurenci Guardianu, který si získal v posledních letech desítky milionů čtenářů po celém světě.

Proti Guardianu bude mít výhodu v tom, že nebude muset "držet nad vodou" ztrátový papírový titul. Prodaný náklad těchto novin v Británii klesl pod 200 tisíc kusů a "generuje" obrovskou ztrátu. Tu částečně kompenzuje příjem z on-line, loni klesla o 30 procent, ale stále činila téměř 30 milionů liber.

Greenwaldův a Omidyarův titul, zatím bezejmenný, ale nechce nabízet jen investigativní žurnalistiku, nýbrž běžný obsah, včetně sportu, kultury či publicistiky. Jaký bude byznys model, zatím není jasné. Na reklamu se spoléhat nemůže, protože příjmy z ní už několik let všem médiím klesají. Nepravděpodobné je i to, že by se neznámé publikaci, byť s pár známými jmény, podařilo získat významnější počet předplatitelů.

Investice 250 milionů dolarů je dostatečně vysoká, takže si s příjmy zatím nový titul nemusí dělat těžkou hlavu. Dříve nebo později však bude muset začít vydělávat. Omidyar sice prohlašuje, že o zisk z tohoto podniku nestojí a hodlá ho případně celý investovat do kvalitního obsahu, asi ho však ani nebude chtít dlouho dotovat.

Omidyar není tak bohatý jako Jeff Bezos, v porovnání s ním má asi třetinu peněz. Ale i tak je to dost (přes 8 miliard dolarů), aby si mohl dovolit takovou "rozpustilost" jako investici do médií. Rodák z Paříže, syn vzdělaných íránských emigrantů, žije v USA od školního věku. V devadesátých letech v době první "webové bubliny" založil aukční server eBay (prvním prodaným zbožím bylo rozbité laserové ukazovátko), ještě před pádem trhu stačil firmu dovést na burzu a vymyslet jí byznys plán, který přežil už několik recesí a funguje dodnes.

V posledních letech se Omidyar věnuje především filantropii. Je druhem charity i dotyčná investice, anebo Omidyar věří, že se mu podaří přijít s novým byznysovým modelem i pro média? Toť otázka. Každopádně je vzrušující sledovat, jak se dva miliardáři, kteří zbohatli na internetu, pouštějí do podnikání s žurnalistickým obsahem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru