Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Nanovlákno není pouhým okem vidět, je tisíckrát tenčí než lidský vlas. Přesto tento lidský "minivýtvor" dobyl vědecký svět a podmaňuje si také světovou ekonomiku.

Odhaduje se, že do tří let by mohly firmy investovat do nanotechnologií více než dva biliony amerických dolarů. Z nich by si mohly uloupit svůj dílek také české firmy, které už pronikají do nanobyznysu. Jednou z nich je i mladá a malá společnost Nanopharma, která patří do skupiny Sindat.

Firma vznikla v roce 2008 jako klasický start-up. "Vlastně jsme začínali v laboratoři, kde jsme vyvíjeli naše know-how," tvrdí Liliana Berezkinová, pětadvacetiletá předsedkyně představenstva Nanopharmy.

Ve firmě, která sídlí v Pardubicích a laboratoře má v Liberci, pracují celkem čtyři lidé, tři se věnují výzkumu a vývoji a mladá šéfová obchodu. Mimochodem kromě jednoho zaměstnance tvoří zbytek týmu mladí lidé kolem 25 let.

Další čtyři lidi využívá společnost externě na odborné konzultace. "Nyní už jsme na pomezí start-upu a etablované organizace. Tržby máme zatím malé, pohybují se mezi 1,5 až dvěma miliony korun. Ale porovnáme-li to s našimi začátky, kdy jsme byli na nule, tak rosteme," dodává Berezkinová.

Nanopharma vyvinula vlastní technologii výroby nanovláken i jejich vlastní typ. Jsou dutá, takže je možné naplnit je různými přísadami jako třeba roztoky či léčivy.

"My je plníme antibiotiky, anestetiky a podobně. Látka se zapouzdří v nanovláknech a jsme schopni zařídit, aby se i cíleně a řízeně uvolňovala. Takže urychlí hojení nebo zabrání infekci. Kromě medicíny vidíme uplatnění i třeba v textilním průmyslu při výrobě antialergenních matrací a podobně," říká Berezkinová.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru