Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Nanovlákno není pouhým okem vidět, je tisíckrát tenčí než lidský vlas. Přesto tento lidský "minivýtvor" dobyl vědecký svět a podmaňuje si také světovou ekonomiku.

Odhaduje se, že do tří let by mohly firmy investovat do nanotechnologií více než dva biliony amerických dolarů. Z nich by si mohly uloupit svůj dílek také české firmy, které už pronikají do nanobyznysu. Jednou z nich je i mladá a malá společnost Nanopharma, která patří do skupiny Sindat.

Firma vznikla v roce 2008 jako klasický start-up. "Vlastně jsme začínali v laboratoři, kde jsme vyvíjeli naše know-how," tvrdí Liliana Berezkinová, pětadvacetiletá předsedkyně představenstva Nanopharmy.

Ve firmě, která sídlí v Pardubicích a laboratoře má v Liberci, pracují celkem čtyři lidé, tři se věnují výzkumu a vývoji a mladá šéfová obchodu. Mimochodem kromě jednoho zaměstnance tvoří zbytek týmu mladí lidé kolem 25 let.

Další čtyři lidi využívá společnost externě na odborné konzultace. "Nyní už jsme na pomezí start-upu a etablované organizace. Tržby máme zatím malé, pohybují se mezi 1,5 až dvěma miliony korun. Ale porovnáme-li to s našimi začátky, kdy jsme byli na nule, tak rosteme," dodává Berezkinová.

Nanopharma vyvinula vlastní technologii výroby nanovláken i jejich vlastní typ. Jsou dutá, takže je možné naplnit je různými přísadami jako třeba roztoky či léčivy.

"My je plníme antibiotiky, anestetiky a podobně. Látka se zapouzdří v nanovláknech a jsme schopni zařídit, aby se i cíleně a řízeně uvolňovala. Takže urychlí hojení nebo zabrání infekci. Kromě medicíny vidíme uplatnění i třeba v textilním průmyslu při výrobě antialergenních matrací a podobně," říká Berezkinová.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se