Miliardář Petr Kellner krouží kolem české Telefóniky už řadu měsíců. Od minulého týdne je zájem jeho PPF oficiální. A je jasné, že pokud se mu podaří se španělskými majiteli dohodnout, bude to jedna z jeho největších investic.

Pro představu: zhruba 70procentní podíl v české Telefónice, o nějž PPF usiluje, má tržní hodnotu kolem 70 miliard korun. A skupina o něj stojí i navzdory tomu, že český mobilní trh v posledních letech padá. Stejně tak zisky samotné Telefóniky CR.

Loňský zisk Telefóniky CR klesl na 6,7 miliardy korun z 8,7 miliard v roce 2011.

Petr Kellner ale chce právě o telekomunikace doplnit své investiční portfolio, v němž jsou nyní například bankovnictví, reality nebo energetika.

"I když do budoucna očekávám pokles výnosů české Telefóniky, hlavně u mobilních hlasových služeb, perspektivní do budoucna by měla být zejména mobilní data. Společnost může využít synergie napříč sektory, kde působí, a nabízet různé komplexní balíčky služeb a stavět na své klientské bázi," předpovídá analytik společnosti Patria Tomáš Tomčány.

Nevěsta s klesajícím, ale jistým věnem

Jiný zájemce než PPF zřejmě u jednacího stolu se španělskými manažery nesedí. Navzdory výše zmíněnému "vdává" španělská Telefónica velmi atraktivní a bohatou dceru.

Nabízí například jistou ziskovost. Ačkoli čisté zisky klesají, pořád je, především díky značce O2, přináší Telefónica CR ročně v řádu miliard.

Petr Kellner vede s výrazným odstupem žebříček nejbohatších Čechů.V letošním druhém kvartálu společnost například vydělala 1,35 miliardy korun. To už se v jejích příjmech projevily ztráty ze zavedení neomezených tarifů.

"PPF může získat vhodné aktivum pro dlouhodobou strategii vytvoření nového holdingu s plejádou služeb pro klienty," přemýšlí o tahu Kellnerovy PPF finanční expert Milan Vaníček ze společnosti Atlantik.

Česká firma také rok od roku personálně zeštíhluje, což je pro zájemce také důležitá zpráva.

Například v lednu Telefónica oznámila, že tento rok propustí kolem pěti set lidí. To znamená, že v jejích službách bude pracovat zhruba 5300 zaměstnanců. Jde navíc o dlouhodobý proces. V uplynulých třech letech propustila firma více než čtvrtinu zaměstnanců.

Nejlepší roky má za sebou

Je zřejmé, že španělská Telefónica nemá velkou motivaci v Česku zůstávat. Její zástupci se zatím omezili jen na stručné prohlášení, že s Kellnerovou PPF o prodeji vyjednávají. Ale prodávat podle všeho opravdu chtějí.

"Pro Španěly už není tuzemský trh klíčový a nejlepší roky má firma za sebou. Mateřská společnost se navíc nadále potýká s vysokým zadlužením. Vzhledem k současným tržním podmínkám je vhodná doba na prodej české Telefóniky," mysí si analytik Tomáš Tomčány.

I ostatní experti souhlasí, že k prodeji klíčového podílu ve firmě nastal správný čas.

"Pokud se na otázku podíváme z finančního pohledu, pak s dopočtem vyplacených dividend a potenciálem zaplacené ceny mi připadá aktuální načasování jako logické a i ekonomické," říká Milan Vaníček z Atlantiku.

Telefonica nyní bude podle expertů koncentrovat své aktivity na silnější trhy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru