Elektronické knihy pořád v Česku tvoří jen zlomek prodaných publikací. Z částky 8,2 miliardy korun, které tuzemští čtenáři za knihy utratili, bylo "jen" 0,35 procenta za tituly pro čtečky či tablety.

Slovo "jen" si uvozovky zaslouží, protože v roce 2011 se v Česku prodalo 17 tisíc e-knih, zatímco loni to bylo už 200 tisíc. Průměrná cena elektronických knih se dlouhodobě pohybuje kolem 145 korun s DPH, což je asi 62 procent ceny papírové knihy.

Statistiky už druhým rokem vydává Svaz českých knihkupců a nakladatelů. Oproti loňské zprávě zveřejnil letos potěšující informaci pro tuzemské prodejce knih. V roce 2012 prodali o miliardu publikací více - tedy 8,2 miliardy.

Pro srovnání: za alkohol Češi utratí za rok více než dvakrát více než za knihy. Podle odhadů Českého statistického úřadu je pivo, víno a lihoviny vyjdou zhruba na 18 miliard korun.

Počet všech vydaných titulů byl loni zhruba 16 600, tedy přibližně stejný počet jako v roce 2011. Stále je to však o 2000 titulů méně, než titulů z roku 2008, kdy se začala zvyšovat DPH, uvádí svaz.

Dětské knihy, jejichž počet se v posledních deseti letech ztrojnásobil, se v roce 2012 na celkové titulové produkci podílely přibližně deseti procenty, učebnice pro základní a střední školy 3,2 procenta a vysokoškolské učebnice 5,6 procenta.

Dlouhodobě lze mluvit o vzestupu produkce knih pro děti a naopak o výrazném útlumu produkce vysokoškolských učebnic, jejichž produkce poklesla během posledních šesti let o více než 30 procent.

Třemi největšími nakladatelskými subjekty jsou Albatros Media, Euromedia Group a Grada Publishing.
V Česku je přes 600 kamenných knihkupectví se všeobecnou nabídkou a asi 50 prodejen specializovaných.