Byla to dlouho očekávaná burzovní premiéra. A začala velmi úspěšně. Nabídka akcií Royal Mail je jednou z největších privatizací ve Velké Británii za několik desetiletí.

Hned po otevření trhu cena za akcii vzrostla na 4,5 libry, což je pozitivní posun o 36 procent.

Britská vláda v pátek oznámila, že cenu pro vstup na burzu stanovila na 3,3 libry, tedy na horním konci původně plánovaného rozpětí 2,6 až 3,3 libry.

Tržní kapitalizaci státní firmy tak kabinet stanovil na 3,3 miliardy liber. Prudký růst akcií ale zřejmě vyvolá debaty, zda není stanovená cena příliš nízká. Ministři si už vysloužili za privatizaci Royal Mail kritiku od opozice, která je obvinila, že chtějí ošidit daňové poplatníky.

Proti privatizaci firmy se staví i odbory, které pohrozily stávkou. Na pátek už svolaly protest před londýnskou akciovou burzou.

Po prodeji akcií by měl britské vládě zůstat v poštovní společnosti podíl 37,8 procenta. Pokud ale bude poptávka vysoká, vláda si ponechá jen 30 procent. Zaměstnanci firmy mají získat zdarma deset procent akcií.

Vlády se privatizace bály

egenda na prodejLRoyal Mail třídí a dodává dopisy a balíky. Její součástí ale není národní síť poštovních poboček Post Office, která nabízí poštovní, finanční a další služby. Společnost Post Office je samostatná, s nezávislým vedením a není na prodej.

Příjmy společnosti v loňském fiskálním roce, který skončil v březnu, činily více než devět miliard liber a její zisk se více než zdvojnásobil.

Firmě pomohla přeprava balíků, která výrazně roste díky internetovému prodeji. Naopak přeprava listovních zásilek klesá.

Současná privatizace je už čtvrtým pokusem o prodej společnosti, jejíž červené poštovní schránky jsou známé po celém světě.

V uplynulých devatenácti letech všechny pokusy o prodej firmy ztroskotaly, zejména kvůli sporům uvnitř vlád. Ty se bály, že prodej tak vážené instituce by ve volbách mohl jejich mateřské straně ublížit.

Historie Royal Mail sahá do roku 1516, tedy do doby panování anglického krále Jindřicha VIII. Veřejný poštovní úřad vznikl v roce 1660. První lepicí poštovní známky byly zavedeny v roce 1840.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru