Poslední čtvrtina roku přináší spoustu povinností i příležitostí. Nyní se podíváme na marketing. Je totiž čas znovu analyzovat a vyhodnotit úspěchy a neúspěchy marketingových kampaní a zamyslet se znovu nad tím, zda jste splnili očekávání, potřeby a přání zákazníků.

Každopádně i v tomto období již můžete jednoduše začít plánovat příští rok s cílem vytěžit každý neúspěch ve svůj prospěch. Odborníci doporučují, že i v tomto případě je dobré používat selský rozum.

"Uvažujte v souvislostech a plánujte racionálně, vždy s ohledem nejen na čísla v tabulkách, ale především s ohledem na vlastního stávajícího i potenciálního živého zákazníka. A hlavně se nesnažte dohnat to, co v tomto roce firma nezvládla," radí výkonná ředitelka společnosti ConPro Helena Plívová.

Určitě si zhodnoťte dosavadní marketingový rozpočet, projděte si jednotlivé aktivity, na které byly vynaložené finanční prostředky doporučuje marketingové ředitelka Business for Breakfast Jana Šrýtrová. Čím přesnější vyhodnocení, tím lépe. "Například zjistíte, že vám letáková kampaň přivedla 10 nových žáků do kurzů, nebo se zvedla návštěvnost firemních stránek díky facebookové kampani o 40 procent," dodává.

Kde nenajdete "hmatatelné" výsledky, tak zvažte další pokračování těchto aktivit. "Můžete je vyřadit a nahradit lepšími, úplně novými, nebo těmi, které již byly efektivní dříve. Dále si doporučuji naplánovat minimálně dva až tři nové marketingové nástroje, které chcete v dalším roce využít a otestovat," doporučuje Šrýtrová.

Shrnutí letošních obchodních výsledků a sestavení marketingového plánu na příští rok patří mezi dlouhodobé strategie.

"Pokud firma nemá vlastního marketéra, doporučuji obrátit se na marketingovou společnost. Tento krok je bohužel velmi často podceňován. Vytištění firemních katalogů nebo letáků opravdu není marketingový plán," varuje Sylva Bischofová, projektová manažerka ze společnosti SEAL Communication.

Nezapomeňte na konec roku

Firmy by také neměly zapomínat na konec roku, který bývá často z hlediska vztahu k zákazníkům nejdůležitější. Podle Bischofové mají firmy také nejvyšší čas řešit vánoční dárky pro klienty a partnery.

V podobných marketingových aktivitách samozřejmě záleží na typu firmy, v jakém oboru podnik působí, případně i cílové skupině zákazníků. Přesto hlavním obsahem veškerých aktivit většiny firem jsou v těchto dnech podle Heleny Plívové z ConPro již zmíněné vánoční tipy na nákupy a přání krásných Vánoc. Jak ale taková přání komunikovat?

"Obecně firmy inklinují k on-line marketingu. Soustředí se především na webové stránky firmy, newslettery na stávající zákazníky, on-line soutěže, sociální sítě. Pro oslovení nových zákazníků volí i tištěné direct maily, ovšem vždy přesně zacílené. Vhodně sestavená databáze je klíčem k úspěchu," říká Bischofová

vylepšili jsme portál

Více benefitů za stejnou cenu!

ProByznys.info nyní nabízí nové praktické nástroje, které mohou firmám především pomoci získat nové zákazníky. (Více zde)

Přístup k nástrojům získáte po registraci a zaplacení předplatného (od 700 Kč).

Abyste nekupovali zajíce v pytli můžete si nástroje vyzkoušet v rámci registrace zdarma.

PŘEHLEDNĚ: CO VŠE
PORTÁL NYNÍ NABÍZÍ

Dalším vyhledávaným efektivním marketingovým nástrojem je podle ní aktivní telemarketing, který v návaznosti na tištěnou direct marketingovou kampaň zvyšuje její účinnost.  

Jaký dárek zvolit?

Na rady marketérů stále fungují dárkové předměty s logem firmy i hodnotnější neznačkové dárky.

"Pokud se bavíme o síti obchodních partnerů, kteří přeprodávají naše produkty či služby, pak je vysoce motivující vytvořit věrnostní či bonusový klub. Na jedné straně motivuje k lepším výsledkům, ale zároveň slouží jako odměnění za dobrou práci. Důležité je nezapomenout na osobní kontakt. Důležitým obchodním partnerům předáváme dárky zásadně osobně a můžeme to spojit s pozváním na oběd," upozorňuje Bischofová.

S tímto názorem souhlasí i Helena Plívová, podle které není nad dárek v podobě osobního kontaktu. "Žádný vřelý mailing se sdělením „Vážený pane, děkujeme Vám za vše v tomto roce, vážíme si Vás“… jej nemůže nahradit. Ač je to na první pohled časově náročné, rozhodně se tato investice do vztahů s klíčovými partnery vyplatí," popisuje.

"Ideálně můžete partnera osobně navštívit nebo poděkovat drobným dárkem, ideálně takovým, který vyjadřuje vzájemnou spolupráci, např. zarámovaná fotografie ze společné akce s logem firmy. Rozhodně PF neposílat významným partnerům elektronicky, ale v papírové formě a vlastnoručně (nikoliv tiskem) podepsané," dodává Šrýtrová s Business for Breakfast.

A podobně by to mělo fungovat i u zákazníků. Podle Plívové firmy možná až příliš sázejí na sociální sítě a podceňují kvalitní – tedy přímé a jednoduché – oslovení „správně“ definované skupiny zákazníků.

Dá-li se najít nějaký další trend, pak je to podle nejnovějšího čísla magazínu Marketing & Media určitě stále větší důraz kladený na originalitu, zájem o lokální produkty a nabídnutí možnosti, aby si zákazník "hrál sám" - například aby mohl podobu vánočního dárku sám aktivně ovlivnit.

Jakým dárkům se rozhodně vyhnout?

Tradiční dárek nikdy neurazí a v podstatě nemůžete šlápnout vedle. Mezi ně patří například víno, kalendář a další.

Pokud chcete být ale za každou cenu kreativní, musíte daného obchodního partnera znát a vědět, kam až můžeme zajít.

"Dárek by neměl za každou cenu šokovat. Je důležité mít na mysli, že dárek (věc, služba, zážitek) musí mít pro obdarovaného hodnotu a musí vyjádřit naše poděkování.

Šlápnutím vedle by mohly být podle Plívové i zrecyklované dary. "Nikdy nevíte, kolika obdarovanými již Vaše pětileté kvalitní víno prošlo," uzavírá.

 

Příklady speciálních reklamních a dárkových předmětů z magazínu Marketing & Media

Hodiny
Růže
Ubrousek
Sada Choco
Vůně
USB
Desky
Balíček
Bunda
Taranaki
Pero
Sada
Batoh
Termohrnek
Prkénko
Stolek
Káva
Blok

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se