Ačkoli jsou elektronické aukce jednou z  možností, jak ušetřit za elektřinu a plyn, v současné podobě jsou pro zákazníky riskantní. Při přihlašování do aukce totiž odběratelé  neznají obchodní podmínky vítěze aukce.

Uvádějí to předběžné výsledky analýzy, kterou připravuje poradenská společnost ENA pro Energetický regulační úřad (ERÚ).

Zástupci společnosti v úterý na tiskové konferenci varovali, že na konci roku, až se změny dodavatelů po aukcích uskuteční, může na ERÚ přijít vlna stížností od zákazníků.

ENA by měla analýzu dokončit a předat ERÚ do poloviny října. Už nyní ale společnost upozorňuje na případ aukce na Praze 12, kterou vyhrála firma One Energy Česká republika existující čtyři měsíce.

Společnost podle ENA nemá zatím žádné zákazníky ani internetové stránky, na kterých by byly zveřejněny ceníky a obchodní podmínky. ENA chce kvůli tomuto případu podat ještě tento týden podnět na ERÚ, aby záležitost prošetřil.

Když nepodepíšete, hrozí sankce

Vladimír Štěpán z ENA prohlásil, že příklad z Prahy 12 ukazuje na to, jak jsou aukce netransparentní.

"Odběratelé nemají dostatek informací, aby se rozhodli o změně dodavatele, a pak by se mohli divit," řekl Štěpán. "Většinou odběratel jenom tím, že se do té aukce přihlásí, je povinen podepsat smlouvu na dva až tři roky. Přitom nezná podmínky, nikdo mu je nesdělí," uvedl.

Většinou jsou podmínky nastaveny tak, že zákazník je povinen podepsat smlouvu s novým dodavatelem, "pokud se podaří dosáhnout úspory". Pokud se rozhodne smlouvu neuzavřít, hrozí mu sankční pokuta až do výše 9 procent roční spotřeby.  

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Zvláště u prvních aukcí se v obecných podmínkách objevovaly třeba drahá volání na infolinku, aktivační poplatek tisíc korun nebo sankce za neodebranou elektřinu, 

Kvůli masovému rozšíření elektronických aukcí v letošním roce Štěpán čeká, že se brzy vynoří stížnosti na nové dodavatele. "Za tři čtyři měsíce může přijít vlna stížností na regulační úřad, protože za tři čtyři měsíce ti první odběratelé změní dodavatele," řekl.

Riziko i pro obchodníky

Upozornil také na to, že elektronická aukce zejména v případě elektřiny nemusí přinést očekávané úspory. Vítěz aukce sice bude zákazníkům dodávat silovou elektřinu levněji než dosavadní dodavatel, vývoj ceny elektřiny na burze ale podle Štěpána ukazuje, že i bez aukcí bude elektřina zlevňovat.

Problémy může aukce přinést i obchodníkům. Podle Štěpána je pravidlem, že za každého účastníka aukce odvádějí obchodníci pořadatelům aukce stanovený poplatek. Obchodníci ale obvykle nedokážou převzít všechny zákazníky, kteří se do aukce přihlásili, protože řada z nich má smlouvy na dobu určitou, které nemůže vypovědět.

Na druhou stranu má balík získaných zákazníků s kontakty na trhu svou hodnotu a firmy se jej mohou v případě potíží pokusit prodat jiným dodavatelům.

Porovnejte si ceny sami

Zástupci ENA zdůraznili, že elektronické aukce jako takové nekritizují a považují je za legitimní nástroj pro prodej energií.

"Někteří dodavatelé, kteří aukce vyhrávají, jsou na trhu zavedeni, jsou solidní," řekl Michal Eisner z ENA. "Ne vždycky to musí být úplně špatný nápad, účastnit se aukce. Ale máme bohužel zkušenosti z 80 procent případů, že odběratelé nespokojeni jsou. Doporučil bych spíše obeslat pět různých dodavatelů, že chcete změnit dodavatele plynu nebo elektřiny. Můžete tak dosáhnout podobné úspory jako v aukci a budete vědět, s kým to podepisujete," dodal.

ENA navrhuje, aby se u aukcí zavedl etický kodex, podobně jako byl zaveden pro regulaci podomního prodeje. U něj se situace ovšem vyvinula tak, že v některých městech není vůbec povolen. Elektronické aukce by se podle poradenské firmy daly označit za novou formu podomního prodeje.

Elektronické aukce pro občany v Česku zavedla více než stovka měst. Prvním městem, které tuto službu vyzkoušelo, byly v polovině března Říčany.  

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru