Majitel Student Agency Radim Jančura založil stínové Ředitelství silnic a dálnic. Nadační fond má upozorňovat na nedostatky při přípravě, výstavbě a údržbě dopravních staveb. Spolupracuje přitom s předními odborníky na dopravní stavitelství.
Jančura to uvedl na čtvrteční tiskové konferenci. ŘSD se spolupráci nebrání.
Fond usiluje o to, aby ŘSD na vyžádání poskytovalo dokumentace, jako jsou průzkumy, studie, projektové dokumentace, investiční záměry, ale i výsledky zkoušek, zaměření a přejímek. Za to chce ŘSD přednostně seznamovat se svými posudky a zjištěními.
"Ano, jsme připraveni ke spolupráci s nadací pana Jančury a k poskytování součinnosti a dokumentací k nalezení nejefektivnějšího řešení dopravních projektů. Této diskusi se určitě nebráníme," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Stavba dálnice D3 dostala nečekanou stopku. Ministerstvo přišlo o povolení - čtěte ZDE
Otázka pro uživatele dálnic: Kde se budou míjet auta? Aneb mat na D1 a úloha bez řešení - čtěte ZDE
Zpočátku bude fond financovat pouze Student Agency. Z financí bude například zajišťovat měření od zahraničních nezávislých firem.
Jde o rozšíření D1 nebo D47
Nadační fond kritizuje například zahájenou modernizaci dálnice D1, která by se podle předsedy správní rady Jiřího Petráka dala realizovat za polovinu z plánovaných sedmi let a s úsporou osm miliard z rozpočtovaných 22 miliard Kč.
ŘSD ani ministerstvo dopravy se podle Student Agency připomínkami kritiků vážně nezabývalo a pokračuje v modernizaci podle původního projektu.
Původní projekt počítá s rozšířením dálnice do stran o 75 cm a kompletní výměnou povrchu. Kvůli tomu se ale musí zbourat řada mostů, které jsou zhruba v polovině své životnosti. Projekt přitom neobsahuje návrh objízdných tras a na dálnici se při uzavírkách tvoří kolony. Alternativní řešení počítá s rozšířením dálnice pouze ke středovému dělícímu pásu a nanesením nového asfaltového povrchu na stávající betonový.
Stínové ŘSD se ale chce zaměřit i na další projekty, jako jsou dálnice D47 nebo severní část pražského okruhu R1.