V angličtině tomu říkají showrooming. Zákazník přijde do obchodu. Zboží si prohlédne, osahá, vyzkouší. A pak odejde domů a koupí ho levněji po internetu.

Také to děláte? Nejste žádnou výjimkou. Podle studie francouzské společnosti TNS-Sofres takovým způsobem nakupuje už 33 procent zákazníků po celém světě a 54 procent v Evropě.

Tento nový zvyk, kterému výrazně pomáhá rozšíření chytrých telefonů a tabletů, nejvíce používají lidé ve vyspělé části Asie (71 procent) a Severní Americe (60 procent). Studie zkoumala zvyky 38 000 zákazníků ze 43 zemí světa.

Ženy tuto techniku používají o trochu častěji než muži. Zajímavé je, že showrooming není jen doménou nejmladší generace, ale prakticky stejně se k němu uchylují i padesátníci. U mladších ročníků je ale častější používání mobilních zařízení.

Chytré telefony používají při nakupování rozličným způsobem - čtou si recenze na zboží, ještě když  jsou v obchodě, podívají se, kde jinde zboží prodávají, zda jde objednat v e-shopu a za kolik. Zboží si mobilem vyfotí. Než něco koupí, poradí se s rodinou či přáteli.

Podle obchodníků se showrooming nejvíce týká elektroniky a bílého zboží do domácnosti, rozmáhá se ale i při nakupování oblečení a obuvi.

Některé obchodní řetězce proto zakazují v obchodech fotit. Jsou i extrémnější případy - v australském Brisbane se majitel specializovaného obchodu s jídlem rozhodl vybírat pět dolarů jako "vstupné", které po koupi zboží odečte.

Na konci studie firma zmiňuje i možnosti, jak mobily zákazníků využít ve prospěch vlastního byznysu. Například se postarat o to, aby byl jejich obchod k nalezení na mapách a sociálních sítích, nebo se zapojit do systému nabízení mobilních poukázek či kreditů za nákup či doporučení zboží a podobně.

Připravit se co nejdřív není špatný nápad, ještě než nový trend posune ještě dál nástup zařízení typu Google Glass. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru