Nákladního dopravce ČD Cargo vede od pondělka z pozice předsedy představenstva Oldřich Mazánek. Dceřiná společnost Českých drah zabývající se nákladní dopravou to oznámila na svých webových stránkách. Jako první o této změně informoval server iDNES.cz.

Mazánek byl do představenstva jmenován minulý týden spolu s dalším kolegou z "bazalovské éry" Václavem Andrýskem a Zdeňkem Meidlem. Do té doby bylo představenstvo pouze dvoučlenné od chvíle, kdy z něj byl sesazen bývalý generální ředitel celých Českých drah Petr Žaluda a následně odstoupil Zbyšek Waclawik.

Problémy Carga uváděl jak ministr Zdeněk Žák, tak i členové dozorčí rady Českých drah jako jeden z důvodů, proč musel být před měsícem odvolán tehdejší šéf Českých drah Žaluda (ten vedl ČD i ČD Cargo). Zatímco k personálnímu převratu došlo na konci července velmi rychle, k identifikaci problémů nákladního dopravce, natož představení jejich řešení se ještě nikdo neměl. 

Ani nový šéf Carga se k těmto otázkám zatím nechce vyjadřovat. "Potřebuji minimálně deset až čtrnáct dnů na to, abych vůbec zjistil, v jaké pozici společnost je. Musím se seznámit se zakázkami a plány do budoucna, potom můžu přednést svá řešení," řekl pro IHNED.cz nový předseda představenstva ČD Cargo Mazánek. Podle jeho slov se představenstvo poprvé sešlo teprve v pondělí a kromě personálních hlasování nic jiného neřešilo.

Také pouze obecně se k nové situaci v ČD Cargo vyjádřil i generální ředitel a předseda představenstva Českých drah (které vůči ČD Cargo působí jako valná hromada) Dalibor Zelený. "Personální změny na úrovni vyššího a středního managementu ČD Cargo tak mají za cíl posílit odbornost manažerského týmu," okomentoval Mazánkův nástup Zelený.

Dodal, že primárním záměrem je pro něj u ČD Cargo aktivní obchodní politika vedoucí k zisku nových zakázek. "Od nového vedení ČD Cargo očekáváme stabilizaci společnosti, posílení konkurenceschopnosti a aktivnější obchodní politiku, vyhledávání a získávání nových obchodních příležitostí, a to především v rentabilním segmentu ucelených vlaků," stručně shrnul svá očekávání předseda představenstva Českých drah.

Cargo se těsně před červencovou změnou vedení prezentovalo poměrně dobrými provozními výsledky za první pololetí. Provozní zisk před zdaněním (EBITDA) ČD Cargo činil 310 milionů, což bylo o 250 milionů lepší než loni. Manažeři Českých drah to vysvětlovali především prodejem části vozového parku. Tyto obchody měly přinést nákladnímu dopravci čistý zisk 85 milionů korun.

Tyto výsledky ale tehdy ministra dopravy Žáka nijak neuspokojily a zdůraznil, že nic neříkají o míře zadlužení. "Ta zpráva není kompletní a nedají se z toho udělat závěry. Je potřeba mít informace kompletní, vědět, jestli je firma schopná dlouhodobě splácet své závazky, nebo ne," ohrazoval se Žák těsně předtím, než jím jmenovaná dozorčí rada kompletní představenstvo Českých drah odvolala.