Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v pondělí povolil skupině Agrofert Holding převzít společnost Mafra, která vydává především deníky MF Dnes a Lidové noviny a provozuje server iDNES.cz. Podnikatel Andrej Babiš Mafru koupil od německého vydavatelského domu Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Babiš získal také společnost Anděl Media Centrum.

Podle vyjádření odboru mezinárodních a vnějších vztahů ÚOHS zkoumal úřad zejména možné narušení hospodářské soutěže v oblastech vydávání periodického tisku, poskytování inzertního prostoru v periodickém tisku, internetového zpravodajství a internetové inzerce. "Úřad spojení povolil, neboť nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže v těchto oblastech," zněl nakonec verdikt prvostupňového rozhodnutí ÚOHS.

Obchod Babiš oznámil již v červnu a překvapil tím nejen ostatní média, ale i své nastávající redaktory a jejich vedoucí. Ti se o tom, že najednou pracují pro někoho jiného, dozvěděli až několik minut před zveřejněním akvizice z interního hromadného e-mailu. Poté, co Babiš ve svém tweetu prohlásil, že "to už koupil" se očekávalo, že převezme vydavatelství Ringier, které vydává například deníky Blesk, Aha a Sport nebo týdeník Reflex. 

Agrofert

Agrofert sdružuje výrobní a obchodní společnosti v Česku a na Slovensku, které se zabývají zemědělstvím, potravinářstvím, chemií a obchodem v těchto odvětvích.

Součástí je i dceřiná společnost AGF Media, která se soustředí na vydavatelskou činnost a vydává týdeník 5plus2.

Momentálně tvoří Agrofert přibližně 200 společností a vykazuje roční obrat 5,5 miliardy eur.

O spekulaci, že tento obchod je již uzavřen, se zmiňoval i iDNES.cz pouhé dva dny předtím, než se Babiš stal i jeho majitelem. Zástupci Agrofertu ani Ringieru však dohodu tehdy nepotvrdili.

Cenu, kterou Babiš za vydavatelský dům zaplatil, ani jedna ze stran nezveřejnila. Podle odhadu založeném na poslední známé výši vlastního kapitálu a pětinásobku EBITDA se může podle týdeníku Ekonom jednat o sumu okolo 2,5 miliard korun.

Babiš v červnu uvedl, že akvizice je důležitým krokem ve strategii vybudovat významnou mediální divizi na trzích Česka a Slovenska. Tam působí od vzniku dceřinné společnosti AGF Media, která vydává regionální týdeníky 5plus2. Letos v dubnu rozšířil své mediální aktivity i na Slovensku převzetím společnosti Ecopress, vydavatele deníku Hospodárske noviny.

ÚOHS: Je to OK, Babiš nemá na tiskovém trhu ani čtvrtinu

Mafra

Pod vydavatelství Mafra spadá zejména tištěný deník MF Dnes, který čte denně okolo 800 tisíc lidí.

Větší budoucnost má dnes pravděpodobně jeho internetová odnož iDNES.cz, kterou měsíčně navštíví 3,8 milionů čtenářů. 

Mafra vydává i Lidové noviny, deník s "Čapkovskou tradicí". K němu patří i server lidovky.cz.

Dalším papírovým produktem vydavatelství je bezplatný deník Metro.

Kromě zpravodajských médií provozuje Mafra i hudební televizi Óčko a rozhlasové stanice Classic FM a Expresradio.

Právě možnost, zda nyní nebude na novinovém trhu Babiš až příliš dominantním hráčem, zkoumal antimonopolní úřad. A po dvou měsících došel k závěru, že nikoli. Jeho tržní podíl podle propočtů ÚOHS bude méně než čtvrtinový. "Ve vztahu k oblastem, na nichž dochází k horizontálnímu překrytí aktivit skupin Agrofert a Mafra a na nichž dojde k navýšení tržního podílu spojením vzniklého soutěžitele, bude jeho tržní podíl nižší než 25 %. Pod touto hranicí se přitom dle znění zákona o ochraně hospodářské soutěže nepředpokládá, že by hrozilo riziko narušení hospodářské soutěže," uvedl v odůvodnění ÚOHS.

Babišovo působení v médiích se často dává do souvislosti i s jeho aktivitami v politice. Jeho dlouhodobá kritika korupčního prostředí předloni vedla ke vzniku politického hnutí ANO 2011, jehož je lídrem. Již předtím, než Babiš Mafru koupil, přešel do jeho hnutí dlouholetý komentátor MF Dnes Martin Komárek. Nyní zastává funkci programového manažera.

Babiš uvedl, že nebude v žádném řídicím orgánu vydavatelské skupiny Mafra, ve které chce po jejím nákupu vystupovat pouze v pozici finančního investora. Jeho mediální akvizice ale zneklidnila ostatní politiky, kteří mluvili o berlusconizaci českých médií.

Související